Старт кар’єри правника: 10 порад для початку практичної діяльності

2020-11-20

ХАРКІВ — 20 листопада 2020 року. Старт кар'єри юриста у порівнянні з 90-ми та початком 2000-х істотно змінився. Підвищився рівень експертності юрфірм, значно покращився рівень комунікації правничої спільноти з суспільством та державою. 10 головних порад, з огляду на власний досвід і мінливість запитів ринку до фахівця, надав Микола Максимов, член Відділення АПУ в Харківській області, адвокат ЮК «RIYAKO AND PARTNERS».

Спеціальний матеріал для «Юридична газета».

— На початку становлення юриспруденції в незалежній Україні найважливішими якостями юриста були: експертність, наявність приятельських відносин із представниками органів державної влади та місцевого самоврядування, розгалужена мережа контактів серед колег та інших осіб. Наразі ж пріоритетними якостями є: висока та спеціалізована експертність, значна PR-активність, побудова партнерських відносин із колегами, наявність менеджерських якостей, системний підхід до вирішення проблем клієнта.

Юридична реальність поступово трансформується в західну модель розвитку бізнес-процесів. Провідні юркомпанії України копіюють стиль та методологію найкращих юридичних фірм Європи та США. Власне саме поняття юридичної фірми змінюється з суб’єкта, який вирішує конкретну проблематику та проводить судові процеси, на неодмінного радника (консультанта) клієнта з приводу вирішення майже будь-яких проблем сучасного світу.

З плином часу кожен із нас усвідомлює, що все складне утворюється з простих речей. До кого не приходила думка: якби років на десять раніше я знав, що можна й треба робити саме так, то зараз був би видатним адвокатом та доларовим мільйонером?

До мене такі думки приходять досить часто. Безумовно, важливо вчитися на власних помилках, а шлях кожного юриста є унікальним та особливим, але я хотів би все ж таки ризикнути та надати декілька порад стосовно того, що саме і яким чином я робив би на початку юридичної кар’єри у разі наявності про це відповідних знань та досвіду.

Порада 1. Кожному юристу, який розпочинає свій шлях, важливо розуміти, що для роботодавця найбільш істотним моментом є те, що юрист повинен у процесі своєї діяльності виробляти готовий продукт. Знання важливі, комунікативні навички важливі, але роботодавець понад усе цінує можливість юриста системно виконати поставлене завдання, передбачити вимоги та побажання як власне роботодавця, так і клієнта. Нездатність мислити аналітично та системно є суттєвою підставою для відмови у прийомі на роботу. Наприклад, якщо юристу дали завдання написати заяву про відкладення судового засідання та направити її до суду, то більшість юристів складуть заяву про відкладення судового засідання та направлять її до суду. При цьому, особи, що вміють працювати системно, після вчинення вказаних дій обов’язково зателефонують помічнику судді та попередять про те, що було направлено відповідну заяву до суду, а після відкладення судового засідання зателефонують знову, щоб дізнатися нову дату судового засідання, внесуть її у розклад керівника та невідкладно проінформують про це клієнта. Системне мислення - це фактично можливість передбачити необхідні дії, здатність ефективно планувати робочий час та усвідомлювати побажання та настрій роботодавця і клієнта.

Порада 2. Робота для клієнта - робота на результат! Важливо усвідомити, що клієнту не цікаві подробиці судового процесу (за виключенням деяких), процедурні моменти надання юридичної послуги. Визначальним для клієнта є результат надання правової допомоги. Як наслідок, критично важливою для молодого юриста є здатність прогнозувати можливі наслідки надання юридичної послуги та донести таку інформацію клієнту вчасно до початку надання правової допомоги. Головним правилом юриста має бути обов’язковість інформування клієнта про результат надання юридичної послуги, який має бути чітким та зрозумілим для клієнта. Більшість конфліктів виникає на стадії ведення справи, коли клієнт висловлює претензію адвокату, що домовленість була «не про це», чи «ви не попереджали, що так може бути».

Порада 3. Юрист перед початком надання правової допомоги має ретельно проаналізувати ситуацію, підібрати судову практику, вивчити теоретичні статті та тільки після цього щось обіцяти клієнту. Експертність юриста завжди була найголовнішим критерієм для обрання юридичного радника. Неприпустимою є ситуація, коли клієнт є більш юридично обізнаним у своїй справі, ніж його адвокат.

Порада 4. Домовленість по справі з клієнтом має бути чіткою та зафіксованою у письмовій формі. Більшість адвокатів домовляються з клієнтом про гонорар шляхом усних перемовин. Відсутність письмового договору про надання правової допомоги - це передумова для початку конфлікту між адвокатом та його клієнтом. Строки виконання доручення, обрання стратегії по справі, фінансові відносини мають бути чітко відображені у письмовому договорі.

Порада 5. Більшість молодих юристів беруться за вирішення всіх категорій справ. На мою думку, це не погано для правника-початківця, але тільки у перші роки юридичної практики, поки людина намагається зрозуміти що саме їй по душі. З плином часу молодий юрист обов’язково має обрати галузь права у якій збирається спеціалізуватись, це корисно з точки зору піару та постійного підвищення експертного рівня. Крім цього, важливою є диференціація юристів за напрямками: судовий юрист (приймає участь у судових спорах), проектний юрист (працює над втіленням окремих, складних проектів, наприклад, відведення земельної ділянки під будівництва спортивного комплексу), юрист по роботі з договорами та ін. Вказана диференціація на мою думку є навіть більш первинною, ніж за галузями права, адже фактично враховує особливості психології та інтелекту людини.

Порада 6. Юрист має активно комунікувати з партнерами, клієнтами, колегами та іншими особами. Високий рівень комунікації з колегами надає молодому юристу можливість увійти до юридичної спільноти у якій молодого юриста будуть рекомендувати для вирішення спорів та нададуть можливість для ефективного особистого піару шляхом прийняття участі у профільних заходах. Важливо пам’ятати, що клієнти завжди бажають особистого спілкування. Листування у соціальних мережах не задовольняє потреб клієнта у отриманні інформації про стан ведення справи. Юристу важливо виробити план спілкування та проведення особистих зустрічей з клієнтами з метою, щоб і клієнт був задоволений і юрист не був перевантажений зайвими дзвінками.

Порада 7. Юрист повинен активно відстоювати обрану правову позицію у судових та інших інстанціях. Скрізь діє правило, якщо ти сором’язливий та є страх перед публічними виступами, тебе ніхто не почує. Безумовно необхідно бути коректним, виступати у суді тільки тоді, коли тобі нададуть таке право, але виступ має бути твердим, на головних аргументах необхідно робити значний наголос, та не боятися суперечок із суддею або іншою стороною.

Порада 8. Правник повинен відчувати особисту відповідальність за результат надання правової допомоги. Важливою відмінністю між досвідченим юристом та початківцем є те, що молоді правники за аналогією зі школою та університетом не відчувають власної відповідальності за результат роботи. Необхідно розуміти, що відсутність відповідальності за справу завжди призводить до незадовільного результату.

Порада 9. Ліками від професійного вигорання юриста є відповідна мотивація. На мій погляд, практична діяльність юриста не сильно відрізняється від ігрової діяльності дітей. Ті ж самі принципи: бажання бути кращим, азарт від конкуренції, насолода від перемоги та отримання позитивного результату. Вказані обставини з усвідомленням того, що кожен юрист частково змінює світ шляхом відстоювання закону, прав та інтересів клієнтів, значним чином впливають на те, що юристу не загрожує професійне вигорання навіть за умови значного обсягу роботи.

Порада 10.Юристи поділяються на дві категорії: власне ремісників, які все своє життя самостійно займаються наданням юридичної послуги, та юристів, які мають бажання масштабуватися та створити власний юридичний бізнес. Важливо зрозуміти до якого типу ви відноситесь та розробити чіткий план досягнення поставлених цілей.

НАГАДАТИ ПАРОЛЬ