Висновок Венеціанської комісії щодо законопроєкту №3711: ключові положення
КИЇВ — 13 жовтня 2020 року. 09 жовтня Європейська комісія «За демократію через право» (Венеціанська комісія) ухвалила висновок щодо проєкту закону «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності Верховного Суду та органів суддівського врядування» (№ 3711). Зауваження та поради, які надала Комісія, детально розглянула Ольга Лопушанська, координаторка законопроєктної роботи АПУ, к.ю.н.
Спеціально для The Page.
Якість законодавчого процесу
Венеціанська комісія звернула увагу на неефективний законодавчий процес в Україні, що проявляється у значній кількості фрагментарних проєктів законів, які часто приймаються поспіхом і, як наслідок, визнаються неконституційними Конституційним Судом України. Відтак, весь процес необхідно розпочинати знову.
Безумовно питання законодавчого процесу в Україні потребує значної уваги парламенту.
Крім того, вчергове наголошу на тому, що ефективна робота над підготовкою законопроєктів не можлива без долучення до процесу стейкхолдерів і громадянського суспільства.
У п. 30 Висновку Комісія заявила про важливість аналізу ситуації перед розробкою законодавчих змін, зокрема, щодо судової реформи, а також на необхідності прозорого й інклюзивного діалогу з усіма зацікавленими сторонами навіть за умови необхідності внести термінові зміни.
Зроблено акцент на важливості стабільності законодавства з питань судової системи. Натомість на даний час через численні незавершені спроби змінити судову систему в Україні вона знаходиться на перехідному етапі.
Варто зазначити, що Венеціанська комісія звернула також увагу і на погане виконання прийнятих законів, що можливе через корупцію і відсутність доброчесності в окремих частинах судової системи.
Загальна криза у судовій системі
У Відкритому зверненні Асоціації правників України щодо ситуації у судовій системі України наголошували на тому, що заблоковані процедура добору суддів та конкурс до Вищого суду з питань інтелектуальної власності через припинення повноважень членів ВККСУ, нестача суддівських кадрів, проблеми із матеріально-технічним забезпеченням судів, намагання влади обмежити суддівську винагороду і втручатися у діяльність суддів, а також останні події, у тому числі окремі рішення самих судів свідчать про комплексну і глибоку кризу у правосудді.
На жаль, до цього часу відповіді від влади отримано не було. Проте Венеціанська комісія також звернула увагу на глибокій кризі судової системи в Україні.
Слід зауважити, що у процесі консультацій влада поінформувала Венеціанську комісію про те, що законопроєкт № 3711 покликаний вирішити термінові питання, пов’язані із набуттям чинності Закону України № 193-ІХ і рішеннями Конституційного Суду України. Натомість готується комплексний законодавчий акт для імплементації широких змін.
З огляду на зазначене, Комісія зазначає, що роль проєкту № 3711 повинна бути обмежена такими завданнями, як:
— відновлення Вищої кваліфікаційної комісії України для заповнення близько 2 тисяч вакансій суддів;
— інтеграція Верховного Суду України у Верховний Суд.
Верховний Суд і Верховний Суд України
Венеціанська комісія звернула увагу на те, що ситуація з реєстрацією юридичної особи Верховного Суду повинна бути виправлена. Влада повинна знайти рішення у рамках рішення Конституційного Суду України, відповідно до якого існує єдиний Верховний Суд. Комісія вважає, що положення про розпуск Верховного Суду України слід виключити, виходячи із рішення КСУ про існування єдиного Верховного Суду.
У висновку приділено увагу питанню кількості суддів Верховного Суду. В законопроєкті № 3711 виключається норма про максимальну кількість суддів і передбачено, що ВРП визначатиме таку кількість. Комісія надала рекомендації для удосконалення цієї процедури.
Зазначено, що при будь-якій реорганізації Верховного Суду слід дотримуватися основних принципів незмінюваності суддів.
Вища рада правосуддя
Комісія констатувала те, що питання доброчесності членів ВРП є невідкладним і має вирішуватися без зволікання.
У висновку вказано, що ВРП не повинна отримати ніяких нових повноважень. Питання підпорядкування ВККСУ Вищій раді правосуддя, а також передання їй частини повноважень Державної судової адміністрації України варто розглядати у рамках широкої реформи.
Вища кваліфікаційна комісія суддів України
Позитивно оцінене положення законопроєкту № 3711 щодо створення Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посад членів ВККСУ із залученням міжнародних експертів. На думку Венеціанської комісії, такий склад Конкурсної комісії сприятиме довірі громадськості та може допомогти у подоланні питань корпоративізму.
Разом із тим Венеціанська комісія наголошує на тимчасовості такого інструменту, як залучення міжнародних експертів до відбору членів ВККСУ.
Комісія пропонує змінити процедуру залучення міжнародних експертів. Замість того, щоб визначені суб’єкти формування комісії інформували ВРП про свої кандидатури, пропонується, щоб ВРП зробила офіційний запит міжнародним організаціям, які «можуть бути легко визначені як давні партнери України у реформі судової системи». При цьому Комісія наголошує на тому, що перелік цих міжнародних організацій повинен бути таким же вузьким, як у випадку з Вищим антикорупційним судом.
Комісія звернула увагу на необхідності дотримання європейських стандартів щодо участі суддів у проведення оцінювання суддів.
Міжнародні зобов’язання України
Під час консультацій із Венеціанською комісією українська влада поінформувала про те, що «більш широка реформа судової системи» буде передбачена окремим законодавством, у тому числі для виконання зобов’язань перед Європейським Союзом і Міжнародним валютним фондом.
Слід констатувати, що Україна повинна перевірити доброчесність ВРП до кінця жовтня 2020 року. Проте на даний час навіть відповідного законопроєкту у парламенті не зареєстровано.
Зауважено, що повноваження всіх членів ВККСУ, а не тільки визначеного кворуму у проєкті № 3711, повинні продовжуватися до призначення нового члена для забезпечення стабільності ВККСУ.
У висновку вказано, що положення у законопроєкті № 3711, у яких йдеться про підпорядкування ВККСУ Вищій раді правосуддя, слід виключити.
Венеціанська комісія зазначила про те, що під час майбутньої реформи необхідно дотримуватися європейських стандартів незалежності судової влади.
Комісія вкотре звернула увагу на необхідності призначити близько 2 тисяч суддів першої та другої інстанції. При цьому робота, яку провела ВККСУ, повинна стати основою для таких призначень.
Як підсумок, залишається сподіватися, що зауваження, які надала Венеціанська комісія, будуть враховані для підготовки якісних законодавчих актів, виконання міжнародних зобов’язань України, а також ефективного завершення судової реформи найближчим часом.