Інструкція для захисту бізнесу від рейдерського захоплення
КИЇВ — 05 жовтня 2020 року. На жаль, проблема рейдерства не просто залишається актуальною, а й активно набуває своєї гостроти. Так, нещодавно інформагенція UNN, із посиланням на Opendatabot, повідомила, що за останні п’ять років кількість кримінальних проваджень зросла в 2,5 раза, а тенденція на збільшення зберігається. Лише за 8 місяців поточного року зафіксовано 606 випадків рейдерства. Відтак ми вирішили з’ясувати механізм для гарантованого захисту свого бізнесу від злочинців. Допомогла із цим Олена Перцова, адвокатка, радниця Aequo.
Спеціальний матеріал для Новое Время.Бизнес.
— Почну з найважливішого — захищати бізнес від рейдерського захоплення потрібно до, а не після атаки. Основний «гігієнічний мінімум» не складно і не дорого організувати, і зводиться він до наступних простих кроків.
Крок №1: Побудуйте правильну корпоративну структуру
Корпоративні права мають бути оформлені на реального власника. Звісно, можна записати бізнес на брата, кума чи друга. Але тоді потрібно бути готовим і до сюрпризів, які, на жаль, виникають часто.
Якщо партнерів в бізнесі кілька, укладайте корпоративний договір. На відміну від шлюбних контрактів, ці договори залишаються недооціненими.
Якщо договір з будь-яких причин укласти не виходить, чітко врегулюйте всі питання в статуті. Одна з рекомендацій – передбачте нотаріальне посвідчення договорів купівлі-продажу корпоративних прав. Краще витратити кошти на нотаріуса, ніж потім повертати своє майно через підробку договору про відчуження бізнесу.
Крок №2: Здійснюйте регулярний моніторинг
Новітні сервіси дозволяють стежити на станом корпоративних прав онлайн. Більшість з них пропонують послугу моніторингу — про всі зміни в реєстрах вас повідомлятимуть шляхом смс або електронною поштою.
Крок №3: Будьте впевнені в своєму менеджменті
Директор та бухгалтер мають бути підконтрольними власнику. Знов-таки, якщо партнерів в бізнесі кілька, краще створити колегіальний орган управління – так ви мінімізуєте ризики людського фактору.
Пропоновані кроки можуть значно мінімізувати ризики рейдерського захоплення. Але застрахуватися від рейдерства на сто відсотків складно, якщо не неможливо. Якщо бізнес все ж піддався атаці, алгоритм дій є наступним.
Дія №1: Визначтеся з планом захисту
Основна помилка більшості бізнесменів після атаки — втрата часу. Замість вчинення раціональних дій, люди в паніці збирають прес-конференції та завалюють зверненнями Президента, Прем’єр-Міністра та Генерального прокурора. Якщо ваш бізнес не належить до відомих брендів, це навряд чи допоможе.
Натомість першою дією має бути підготовка ретельного плану захисту і розподілення ролей в команді. Юристи мають займатися поверненням корпоративних прав, піар-спеціалісти – комунікаціями, а власник бізнесу – координуванням зусиль всіх залучених осіб.
Дія №2: Оберіть інструменти захисту
Основним елементом антирейдерського алгоритму, в будь-якому разі, є юридична стратегія. Увагу варто зосередити на виборі інструментів: чи буде ефективним звернення до Антирейдерської комісії, чи до суду, чи до правоохоронних органів, - залежить від кожного конкретного кейса. Міксувати ці інструменти іноді неправильно. Це пов’язано із законодавчими обмеженнями, які, наприклад, не дозволяють одночасно звертатися за захистом і до Антирейдерської комісії, і до суду.
Дія №3: Дозуйте PR
Будьте обережними із ЗМІ та прес-конференціями. Слід змиритися з фактом, що історія атаки на ваш бізнес, в більшості випадків, буде цікава лише вам. Тому необхідно дуже ретельно зважувати питання залучення преси та витрат, які ви понесете на PR-підтримку.
Крім того, зайвий галас іноді може призвести до того, після завершення рейду в Інтернет-просторі залишиться купа негативної інформації. Тож якщо ви і залучаєте ЗМІ до висвітлення вашої позиції під час рейду, подбайте про відбілювання репутації після його завершення.
Дія №4: Подбайте про фізичний захист
В цьому питанні варто прокоментувати лише одне: фізичний захист – це дорого. Реально оцініть свої можливості та будьте готові до значних витрат.
Дія №5: Захистіть бізнес
Остання, але точно не менш важлива складова алгоритму – захист бізнесу після атаки. Ілюзія безпеки після відбиття рейду не має розслабляти, адже від повторних проблем не застрахований ніхто.
Такий захист має включати як побудову правильної корпоративної структури, так і відбілювання репутації. Як правило, після рейдерського захоплення в мережі Інтернет залишається багато негативної інформації про бізнес, і з цією інформацією треба працювати.