Українське ІТ: про глобальні нюанси, які варто врахувати

КИЇВ — 02 жовтня 2020 року. Про головні нюанси, які варто врахувати молодим ІТ-компаніям, розповів Микита Торубка, радник, керівник практики ІТ права MORIS, юрист, який дбає про здоров’я вашого бізнесу.

— Матеріал поділений на розділи, що зазвичай співпадають з етапами при проведенні юридичного аудиту перед купівлею чи продажем IT бізнесу.

Юридичний аудит проводиться інвестором до укладення угоди для виявлення можливих ризиків і зниження ціни або зобов’язання власника виправити недоліки до угоди. Рідше проведення аудиту ініціюється власником бізнесу в межах підготовки до отримання інвестицій або внутрішнім юрвідділом із залученням незалежного підрядника як плановий захід.

Систематичний юридичний аудит допоможе впевнитися у «здоров’ї» IT-бізнесу та дозволить власнику завжди мати Helicopter view його юридичної складової.

Якщо зупинятися детально на всіх аспектах проведення процедури для кожного типу IT-бізнесу, то цей матеріал буде більше схожий на книгу, тому зупинюся лише на ключових моментах і додам декілька цікавих нюансів для гостроти.

Корпоративна структура

Більшість молодих компаній в IT мають розрізнену структуру власності. Оплати за послуги можуть прийматися на різні, зазвичай, не пов’язані компанії або рахунки підприємців-єдинників. Оплата підрядникам та працівникам може здійснюватися з інших компанії, а активи хаотично розподілятися між власниками бізнесу чи їх родичами.

Така структура власності наражає всіх учасників на безліч доволі безглуздих ризиків. Починається все з періодичних прогонок коштів через рахунки фізичних осіб як для отримання оплати за послуги, так і для подальшого надання фінансової допомоги компанії, що в майбутньому може створити певні податкові наслідки для всіх. Навряд чи ви зможете хоча б якось вмовити інвестувати в такий бізнес.

Як показує практика, для успішних інвестицій корпоративна структура бізнесу має бути вертикально інтегрована. Вертикальною структурою власності можна назвати одну компанію, що акумулює на собі всі активи, отримує та відправляє платежі, тобто поєднує в собі операційні та холдингові функції.

На жаль, українські компанії, зазвичай, виступають лише в якості R&D центрів, адже інструментарій залучення інвестицій в Україні є вкрай обмеженим. Саме тому наступним кроком розвитку IT компанії-початківця стає інкорпорація за кордоном. Тут не існує універсального рецепта, адже країна реєстрації компанії має обиратись з урахуванням цілої низки критеріїв, серед яких: легкість ведення бізнесу та відкриття рахунку, розвинене корпоративне законодавство, помірне податкове навантаження, інвестиційна привабливість та розвинений ринок для продукту або послуг, можливість створення присутності (Substance).

Структурувати бізнес краще завчасно, щоб потім юристи потенційного інвестора не знаходили «приємні» несподіванки, як-то: неоплачений статутний капітал, відсутність згоди дружини на продаж акцій чи факт реєстрації торгової марки на колишнього партнера.

Інвестори, акціонери, партнери та корпоративний договір

Партнери — це ваша підтримка та сила на старті. Для того щоб людський фактор не став на заваді розвитку бізнесу та для збереження добрих стосунків, потурбуйтеся про закріплення ваших домовленостей на папері. Ви можете укласти «джентльменську угоду» на початку співпраці, але перенести ці умови до корпоративного договору при реєстрації компанії.

При реєстрації компанії укладення корпоративного договору між акціонерами є вкрай бажаним. Ви будете впевнені, що кожен прийняв єдині правила гри та має інструмент вирішення будь-якої суперечки.

Наявність корпоративного договору пришвидшить процес отримання інвестицій, адже завжди легше погодити деякі зміни до існуючого корпоративного договору, аніж писати новий договір з майбутнім акціонером з нуля.

Правовідносини з працівниками та підрядниками

Договори з менеджментом

Характерними умовами для договорів з керівним складом компанії можуть стати встановлені KPI та умови отримання опціонів. У теорії це доволі просто: чітко встановлюєте умову та винагороду за її виконання або штраф за провал. На жаль, складнощі з KPI виникають на стадії погодження. Я лише можу порекомендувати встановлювати KPI максимально чіткі та реальні.

Опціони — це право отримати певну частку компанії за виконання певних умов, наприклад, по завершенню двох років роботи. Проте для реалізації цього механізму вам знадобиться іноземна компанія (наприклад, Англія чи США), оскільки законодавство України такого механізму не передбачає.

Договори з працівниками та ФОПами

Договір має бути коротким, інформативним, структурованим. Працівник та виконавець повинні розуміти строк договору, свої обов’язки, права, умови оплати, умови для припинення договору. Допускаються пункти та розділи, що носять інформативний характер, але це не має бути копія норм закону. Кожен працівник буде вдячний вам за такий підхід.

Договори з підрядниками (компаніями)

Приділіть особливу увагу предмету договору та обов’язкам підрядника, чітко визначте механізм розірвання угоди на різних стадіях, встановіть компенсації за порушення важливих умов договору.

Важливі нюанси, якими нехтують

«Зайвого в договорі не буває» — табу. Громіздкі та складні для розуміння договори мають зникнути як явище. Ви завжди можете перевірити це, просто вкажіть вашому юристу на будь-який пункт договору, і він має дуже чітко пояснити, для чого це в договорі і які негативні наслідки потягне його видалення. Відповіді «це норма закону» чи «це стандартний пункт договору» означає одне з двох: юрист і гадки не має, для чого цей пункт або цей пункт дійсно нічого не означає.

Виключіть з договорів всі пункти та розділи «на залякування» — це все, що не відповідає вимогам українського законодавства. Мова іде про розміри штрафів за порушення умов договору, що ніколи не будуть стягнуті: заборона переманювання співробітників, заборона на конкуренцію та інші. Вважайте це просто поганим тоном.

Існують ще три важливі розділи в договірних відносинах, про які ми поговоримо окремо — це обробка персональних даних, правила роботи з конфіденційною інформацією та інтелектуальна власність.

Правовідносини з клієнтами

Якщо ви продуктова компанія чи представник електронної комерції, подбайте про те, щоб публічну оферту, розміщену на сайті, зрозумів кожен — ви пишете її для людей.

Якщо ж ви укладаєте угоду з кожним клієнтом окремо, раджу мати декілька шаблонів договорів для різних видів клієнтів. Для рядових клієнтів майте контракт, який добре захищає вас від свавілля та капризів клієнта. Для VIP клієнтів майте спрощений варіант, наприклад, можна забрати пункти про штрафні санкції у випадку передчасного термінування договору або інші умови, від яких ви згодні відмовитися заради клієнта. Ваша мета — зробити контракт, вичитка якого займе мінімум часу у клієнта та спонукає до мінімальної кількості правок з його сторони. Це складно, але можливо, спробуйте.

Інтелектуальна власність

Інтелектуальна власність — важливий актив для будь-якого IT бізнесу.

Зазвичай, процес реєстрації торгівельної марки (далі — ТМ) займає доволі значний час, ТМ реєструється одночасно в декількох юрисдикціях і, як наслідок, за період реєстрації одного знаку компанія може провести ребрединг та змінити логотип або назву. Реєстр ТМ та інших об’єктів ІВ значно полегшить облік та стане в нагоді при залученні інвестицій.

Думаю, що не варто пояснювати, наскільки важливо для продуктової компанії мати права на продукт. Кожен продукт не є статичним, а постійно оновлюється, тому підтверджуючі документи щодо авторських прав на нього (не лише код, а і на візуальну складову) має оновлюватися з кожною версією продукту.

Для аутсорсингового бізнесу важливо донести клієнту, яку саме частину коду буде створено для замовника from scratch, а де буде використаний open source code або які додаткові ліцензії буде використано.

Тренінги з основ ІВ допоможуть налагодити правильну комунікацію з розробниками та дизайнерами, зокрема, для ведення реєстру ліцензій на софт, що використовується для створення внутрішнього продукту або на замовлення клієнта.

Захист інформації та персональні дані

Шаблонні НДА не захищають, а заборонити говорити все нереально. Кожен працівник повинен мати доступ тільки до тієї інформації, що необхідна йому для виконання своїх обов’язків. Кожен має бути чітко проінформований про статус такої інформації та правила поводження з нею. І перестаньте пхати НДА кожному на вході в офіс — це смішно.

Незважаючи на те, що українське законодавство далеке від європейських санкцій та правил, але воно все-таки є. І насправді, турбота про персональні дані ваших працівників та клієнтів — це обов’язок кожної компанії, яка цінує свою репутацію. Чи знали ви, що для встановлення камер спостереження, систем доступу з використанням біометричних даних та певного програмного забезпечення, що відслідковує дії працівника, ви зобов’язані дотриматися низки юридичних процедур?

Персональні дані за межами України

Думаю, що всі тисячу разів чули різні абревіатури, але впевнені, що ті штрафи лише для Google або Facebook. Пропоную вам «оновити сторінку», адже штрафи за порушення правил обробки персональних даних вже давно застосовуються і до зовсім невеликих компаній. Головне, що вам потрібно дізнатися — чим раніше ви поставите собі завдання відповідати правилам обробки персональних даних, тим дешевше це вийде для вас.

Бути готовим до всього

Ті, хто ще не стикався з обшуками, податковими перевірками, перевірками на дотримання трудового законодавства та іншими принадами української IT реальності, зазвичай думають, що це їх ніколи не торкнеться, але все буває вперше.

Якщо ви не готові до спонтанного вторгнення людей в масках, то, як наслідок, ваш бізнес може буде паралізовано мінімум на тиждень, а збитки будуть підраховуватись доволі довго. Деякі представники IT-індустрії пішли далі базових заходів безпеки, наприклад: всі комп’ютери в офісі є терміналами та не зберігають інформації на фізичних носіях, реалізовані програмні засоби для дистанційного видалення всієї інформації з мобільних пристроїв, встановлення шифрувального програмного забезпечення на всі машини, дистанційне розірвання зв’язку з хмарними сховищами та блокування всіх машин.

Для чого такі складнощі? 

Для того, щоб навіть у випадку виїмки всієї наявної техніки, всі змогли продовжити працювати з інших машин одразу після завершення слідчих дій та були певні, що захистили чутливу інформацію.

Якщо не проводити постійні тренінги на випадок візиту представника інспекції з праці та не робити періодичний аудит всієї документації, яка стосується трудових договорів, договорів підряду та всієї супутньої документації, то у вас обов’язково знайдуть порушення та випишуть штраф.

Замість висновку

Дотримання цих та інших правил можна зрівняти з регламентним технічним обслуговуванням для машини: можна і без нього, та недовго.

У вас є цікава ідея заходу?