Ключові ризики ЗЕД-контрактів & шляхи їх запобігання

КИЇВ  01 вересня 2020 року. Одне з вічних питань — ризики при укладанні ЗЕД-контрактів і можливості їх мінімізації. Кожна зі сторін прагне отримати максимальний прибуток, і далеко не всі контрагенти досягають мети добросовісним шляхом. Перелік таких ризиків прямує до нескінченності, проте Вікторія Івасечко, членкиня Ради Комітету АПУ з міжнародного права, адвокатка АО Redcliffe Partners все ж виокремила для вашої уваги найголовніші з них.

— Довіра є надважливою складовою бізнесу. Проте, ключовою його метою є отримання прибутку, і далеко не всі контрагенти досягають цієї мети добросовісним шляхом.

У випадку зовнішньоекономічних договорів (далі — «ЗЕД-контрактів») договірні відносини ще й ускладнені іноземним елементом, що означає ризики:

1. складнощів у перевірці контрагента та прогнозуванні його поведінки;

2. різного сприйняття домовленостей;

3. складнощів у притягненні до відповідальності (включаючи пошук активів, на які можна звернути стягнення).

Нижче наводяться найбільш поширені ризики у відносинах, що виникають на підставі ЗЕД-контрактів, і способи їх уникнення.

Ризик 1. Недостатня перевірка контрагента

Щодо іноземного контрагента потрібно, як на етапі переговорів, так і впродовж співпраці перевіряти:

1. статутні документи (бажано нотаріально завірені копії із завіреним перекладом; варто звернути увагу на повноваження директора та підписанта, обсяг відповідальності акціонерів (учасників) контрагента тощо);

2. підтвердження повноважень осіб, які підписуватимуть ЗЕД-контракт та виконуватимуть інші юридично-значимі дії (бажано нотаріально завірені копії із завіреним перекладом);

3. факт реєстрації, документи про взяття на облік у податкових органах, підтвердження реєстрації як платника податків (див. https://opencorporates.com/, сайти локальних реєстраційних служб або міністерств податків і зборів тощо);

4. наявність та строк дії дозволів, ліцензій тощо (якщо такі необхідні);

5. сферу діяльності;

6. фінансовий стан і динаміку, наявність, місцезнаходження та цінність активів.

При цьому:

1. варто використовувати пошукові системи, що популярні у країнах контрагентів (наприклад, інформацію про контрагентів з Китаю найкраще шукати через Baidu, що станом на 2020 рік охоплює близько 72% локального ринку, у той час як Google утримує близько 2%);

2. додаткову інформацію можна дізнатися через: (І.) спори, у яких контрагент є стороною (див. локальні реєстри); (ІІ.) профілі посадових осіб контрагента у соціальних мережах (наприклад, LinkedIn); (ІІІ.) відгуки щодо контрагента (включаючи відгуки його ж працівників на Glassdoor).

Вказані дії дозволять мінімізувати ризики (І.) порушення умов ЗЕД-контракту, його розірвання, визнання недійсним тощо; (ІІ.) складнощів із притягненням контрагента до відповідальності; (ІІІ.) негативних репутаційних наслідків для Вашого бізнесу через неблагонадійність контрагента.

Ризик 2. Недостатній контроль над спілкуванням з контрагентом

Всю комунікацію з контрагентом потрібно регламентувати та контролювати:

1. перевіряти повноваження осіб, що здійснюють комунікацію від імені контрагента;

2. фіксувати в ЗЕД-контракті адреси електронної пошти та номери телефонів осіб, які уповноважені вести комунікацію від імені сторін; здійснювати комунікацію лише через такі погоджені контактні дані;

3. вказати в ЗЕД-контракті, що листування поштою, кур'єрською доставкою тощо має забезпечувати підтвердження доставки; прописати, коли повідомлення вважається врученим при кожному способі доставки;

4. завжди перевіряти (І.) ким та з якої адреси надсилаються пов'язані з оплатою документи та (ІІ.) чи не відрізняються отримані банківські реквізити від погоджених.

Ризик 3. Недостатня фіксація усього, що має значення для відносин, пов'язаних із ЗЕД-контрактом

При роботі з іноземним контрагентом важливо:

1. вирішити, чи істотно доповнюють ЗЕД-контракт переговори, що передували його укладенню - якщо так, варто: (і) зафіксувати важливі для Вас розуміння та очікування у листуванні і ЗЕД-контракті та (іі) уникати положення, відповідно до якого ЗЕД-контракт містить усі домовленості сторін;

2. пересвідчитися, що сторони однаково розуміють істотні умови і терміни, зафіксувати таке розуміння;

3. уникати будь-яких усних домовленостей; якщо не вдалося, згодом фіксувати з контрагентом результати таких домовленостей у письмовій формі;

4. забезпечувати фіксацію та впорядковане зберігання всіх документів та листування щодо кожного ЗЕД-контракту.

РИЗИК 4 |Впевненість у типовому договорі однієї зі сторін

Досить часто, джерелом проблем із ЗЕД-контрактом виступає саме типовий договір однієї зі сторін, оскільки типові договори зазвичай:

1. готуються одним або кількома працівниками компанії та надалі довго чи взагалі не переглядаються, що призводить до їх невідповідності змінам у правовому регулюванні;

2. готуються без належної диверсифікації за групами контрагентів (типовий договір для контрагентів з однієї країни може радикально не підходити для контрагентів з іншої);

3. готуються без належного аналізу їх дії у випадку найгірших сценаріїв.

Саме тому важливо:

1. диверсифікувати свої типові договори;

2. регулярно оновлювати їх у світлі законодавчих змін;

3. провести їх «стрес-тести» з колегами, що не були залучені до їх підготовки, чи зовнішніми консультантами.

Ризик 5. Непродуманість умов ЗЕД-контракту

При підготовці ЗЕД-контракту важливо пересвідчитися, що у ньому чітко, продумано та достатньо детально прописані:

1. предмет і строк дії ЗЕД-контракту;

2. ціна та механізм оплати;

3. умови, місце та строк постачання, виконання;

4. обсяг відповідальності сторін;

5. механізм дій у випадку порушення стороною своїх обов'язків;

6. форс-мажорні обставини (врегульовані не в усіх країнах);

7. застосовне право та порядок вирішення спорів.

При цьому, важливо ретельно перевірити:

1. назви сторін, їх коди, адреси, банківські реквізити, контактні дані;

2. чітку вказівку строків: (І) який день є першим днем строку – строк обраховується з дня, що слідує за певною дією/подією, чи з дня, коли така дія/подія відбулася; (ІІ) йдеться про робочі чи календарні дні; (ІІІ) о котрій годині день вважається закінченим;V) як враховується різниця у часових поясах, вихідні дні та локальні свята тощо; (V) відсутність розбіжностей у мовних версіях ЗЕД-контракту та відповідність мовної версії, що має переважну силу, домовленостям сторін.

Новини комітетів

У вас є цікава ідея заходу?

Сайт використовує cookies та інші технології для того, щоб ми могли запам’ятовувати Ваші вподобання та дізнаватись, як саме Ви використовуєте наш сайт. Обробка вказаних даних відбувається відповідно до Положення про обробку та захист персональних даних Всеукраїнської громадської організації «Асоціація правників України», з яким можна ознайомитися за посиланням.
Натискаючи «ТАК», Ви надаєте згоду на використання cookies та інших технологій під час відвідування нашого сайту.
ТАК