Відповідальність за порушення ПДР: всі крапки над «і»
КИЇВ — 21 липня 2020 року. Після страшної трагедії 2 липня, в якій через водія, що перебував у нетверезому стані, загинула ціла родина – двоє дорослих і двоє дітей. ВРУ ухвалила законопроєкт «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху» №2695. Документ і запропоновані зміни детально проаналізував Володимир Місечко, керуючий партнер АО «Місечко та партнери»
— У 1999 році, Марк Веніамінович Цвік (доктор юридичних наук, професор) викладаючи нам, студентам 1 курсу Юридичної академії імені Ярослава Мудрого, теорію держави та права пояснював ознаки правового суспільства та мрійливо розповідав про те, яким воно може бути в Україні.
Тоді, в далекому 1999 році, так само як і зараз, у 2020 році ми далекі від такого суспільства, і в цьому не винен жоден президент, чи інший орган влади, в цьому винні ми, громадяни України.
Адже жоден президент, чи представник влади не є відповідальним за особу, як сідає за кермо напідпитку, створюючи тим самим загрозу для інших учасників руху, і жодні зміни в законодавство не будуть дієвими, поки суспільство не стане відповідальним за свої вчинки.
Але поки наше суспільство на стадії становлення, Верховна Рада України прийняла в першому читанні законопроєкт №2695 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху», якими внесла зміни до чинного законодавства в частині порушення правил дорожнього руху.
Кодекс про адміністративні правопорушення
Так, на мою думку, основною позитивною зміною даного законопроєкту, є збільшення строку накладення стягнення на вину особу, що керувала транспортним засобом в стані сп’яніння, з трьох місяців до одного року.
Адже, з урахуванням навантаження в судах та «дієвої» судової реформи, рішення у справах про притягнення особи до відповідальності за керування транспортним засобом напідпитку доволі часто приймались з порушенням встановленого законодавством терміну, і по факту особа визнавалась винною, але з урахуванням строків притягнення звільнялась від відповідальності.
Також законопроєктом посилено відповідальність за повторне вчинення протягом року правопорушення щодо керування транспортним засобом в стані сп’яніння, а саме поряд з накладенням штрафу в розмірі 1200 неоподаткованих мінімумів, до особи може бути застосований адміністративний арешт на строк 10 днів з позбавленням права керування транспортними засобами на строк три роки, за вчинення втретє протягом року - адміністративний арешт на строк п'ятнадцять діб з позбавленням права керування транспортними засобами на строк десять років.
Необхідно також зазначити про визначення порядку виконання постанови про позбавлення права керування транспортним засобом, яке здійснюється шляхом вилучення посвідчення водія на строк позбавлення права керування транспортними засобами та внесення до єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України відомостей про позбавлення права керування транспортним засобом на строк, визначений у постанові, та про вилучення посвідчення водія.
Особа вважається позбавленою права керування транспортним засобом після набрання законної сили рішенням суду про позбавлення цього права.
Якщо посвідчення водія не було тимчасово вилучено в особи, то така особа зобов’язана негайно здати посвідчення водія до уповноважених органів Національної поліції, а у разі виявлення в особи посвідчення водія, яке підлягає здачі, його вилучення здійснюється поліцейським.
Кримінальний кодекс.
Прийнятими змінами виключено можливість особи, яка була притягнена до кримінальної відповідальності за порушення правил безпеки дорожнього руху у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, бути звільненою у зв’язку з дійовим каяттям, примиренням, передачею особи на поруки, зміною обставин.
Також така особа не матиме права на звільнення від покарання, звільнення від відбування покарання з випробуванням, та матиме право на умовно-дострокове звільнення від відбування покарання лише після фактично відбуття 2/3 строку та на заміну невідбутої частини покарання більш м'яким у випадку відбуття половини призначеного строку покарання.
Щодо покарання — воно також посилене
1. Нововведення. Порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особою, яка керувала транспортним засобом в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, що спричинило потерпілому середньої тяжкості тілесне ушкодження, карається позбавленням волі на строк до трьох років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від трьох до п’яти років.
2. Якщо вищевказані дії спричинили смерть особи або заподіяли тяжке тілесне ушкодження, позбавлення волі на строк від трьох до восьми років (без змін) з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від п’яти до восьми років (раніше до трьох).
3. У випадку загибелі кількох осіб, позбавлення волі на строк від п’яти до десяти років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від шести до восьми років.
У підсумку
Очікую на підписання Президентом прийнятого законопроєкту №2695, та на настання ефекту від прийнятих змін, і можливо завдяки посиленню відповідальності ми на крок станемо ближче до правового суспільства.