Самопочуття юридичного ринку в період кризи. Поточний зріз

КИЇВ — 18 травня 2020 року. Карантин впевнено йде до завершення — з 11 травня обмеження поступово послаблюються. На запитання: «Що далі» — поки відповісти не зможе ніхто, тож ми вирішили дізнатися: «Що зараз?». Ми провели анонімне онлайн-опитування серед партнерів юридичних компаній та їх команд для виміру динаміки змін на юрринку в кризовий період. Результати голосування будуть обговорені в межах Клубу партнерів для визначення вектора подальших дій та шляхів розвитку, зважаючи на визначені прогнози.

А поки ми вже готові розповісти про перші підсумки.

Передмова. Про розподіл активності респондентів

Найактивнішим у процесі виміру температури ринку виявився центральний регіон, який зосереджує ключові компанії країни — опитування пройшло 34,1% від загальної кількості респондентів. На другому місці — західний регіон. Далі — північний, південний та східний.

Отже, що за результатами? Загальна картина

Результати опитування продемонстрували загальний стан юридичного ринку на момент послаблення карантинних заходів. Отримана картина дозволяє робити перші висновки щодо того, як відреагував юридичний ринок на раптовий, викликаний карантином, шторм. Ми спробували висвітлити кожну з ключових ланок діяльності компаній: відносини з партнерами та клієнтами, кадрова політика, фінансовий стан, маркетинг і комунікації та окремо — дистанційний формат.

Виявилося, що значна кількість правників вже давно чекали на настання кризи, однак ніхто не очікував, що її каталізатором стане саме пандемія.

Розглянемо детальніше

Партнери & клієнти

Щодо попиту, майже половина респондентів одностайно зазначила про зменшення замовлень до 50%, а 19,5% опитуваних заявили про їх зменшення більше ніж удвічі. У третини компаній все залишилося без змін (29,3%), а у незначного відсотка партнерів кількість клієнтів навіть зросла. Вартість надання послуг залишилася незмінною — зменшили ціни тільки 19,5% опитаних.

Клієнтоорієнтованість 

До такої політики вдалася переважна більшість респондентів, розробивши спеціальні умови для клієнтів: знижки, бонуси, розтермінування платежів тощо.

Рішення виявилися вельми вдалими, успішно задовольнивши очікування клієнтів у кризовий період:

Еволюція клієнтських запитів в умовах трансформації

В умовах кадрового землетрусу, зумовленого карантином, лідером за запитами серед усіх сфер стало трудове право. До ТОП-3 також увійшли податкові консультації та кримінальне право. Але третє місце можна сміливо віддати ще двом сферам: захист бізнесу та судова практика.

Народжені кризою

Ми дізналися і про нові практики та інструменти, започатковані саме під час карантину. Серед них Coronavirus Legal Protect (комплаєнс щодо законодавчих обмежень, пов’язаних із пандемією), розсилка актуальної для клієнтів інформації щодо законодавчих змін, онлайн-консультування. Значна увага була приділена саме питанню форс-мажору. 

Фінанси

Більшість респондентів зазначила про відчутно негативний вплив кризи на фінансовий стан компанії — лише 39% поки зберігають стабільність. Прибуток скоротився у 73,2% ринку. Для 22% він залишився незмінним і майже 5% відсоткам вдалося збільшити виплати.

А ось як виглядає картина щодо заробітних плат співробітникам — більшість з них була збережена:

Адаптований підхід у виплатах розділився на: тимчасове скорочення, погодинну оплату та орієнтування на сферу діяльності клієнта, закріпленого за працівником, і фаховість останнього.

Орендна ж плата у значної кількості респондентів залишилася незмінною (37,5%), стільки ж були вимушені врегульовувати питання з орендодавцем на період карантину.

Врешті, з урахуванням усіх застосованих заходів щодо заощадження, «подушки» на період від 3 до 6 місяців вистачить 39% ринку. Щодо іншої частини картина більш сумна. Кінцева фінансова ситуація на юридичному ринку наразі виглядає так:

Маркетинг

Всупереч порадам від провідних маркетологів юридичного ринку, понад половина з опитаних партнерів все ж пішла на скорочення комунікаційно-маркетингових витрат. 40% респондентів вдалося зберегти бюджет і лише незначній частині — збільшити його.

Дистанційний формат: стратити чи помилувати? Або однією ногою в онлайні

Всупереч прогнозам від Ірини Нікітіної, консультантки з питань стратегії та розвитку, за результатами опитування LegalTalents.Report, юридичний ринок пішов до онлайну тільки наполовину. Більшість компаній працює в режимі 50/50 — частина співробітників — в офісному режимі, частина — на дистанції. Повністю перейшли до онлайну тільки 34,1% з опитаних, а 12,2% не залишали офіс взагалі. 

Ставлення до онлайн-формату розділилося схожим чином — із незначним відривом у 3% перемагають його прихильники.

Що далі? Дистанційний формат чи офіс?

Відповіді різняться. Але проти онлайну на майбутнє виступило більшість респондентів.

Що у підсумку?

Онлайн впевнено завоював для себе значну частину ринку, ставши рівносильним офлайну конкурентом. Світ однозначно зазнав значних змін, однак динаміка та вектор їх розвитку стане зрозумілим лише з плином часу, як і кінцевий результат розподілу світу на віртуальний та реальний. 

На полі юридичного ринку після тривалої паузи виживуть, очевидно, ті, хто якнайшвидше адаптується до змін і віднайде власний вектор руху. А поки Асоціація правників України продовжує тримати руку на пульсі подій і запрошує до спільного обговорення результатів 12 червня на засіданні форуму партнерів «Ринок праці. Реалії сьогодення». Зареєструватися можна за посиланням.

У вас є цікава ідея заходу?