Період карантину & ключові поради для бізнесу від голів комітетів, ч. 2

2020-03-24

КИЇВ — 24 березня 2020 року. Продовжуємо транслювати ключові поради від експертів кожної з галузей права для збереження вашого бізнесу у кризовий період. Як наразі виглядає оптимальна модель управління? Як бути з контрагентами? Пільги, постачання, комунікація — на що ще варто зважити? Другий блок порад та ключове — для повної бойової готовності та безпечної адаптації вашого бізнесу!

Анна Огренчук, Голова Комітету АПУ з процесуального права

Керуюча партнерка ЮГ LCF, членкиня Ради з питань судової реформи при Президентові України, к.ю.н., адвокатка 

1. Провести аудит контрактів з контрагентами та виділити коло «ризикових».

Очікується прийняття цілого ряду управлінських рішень про невиконання або відстрочку виконання контрактних зобов’язань із посиланням на наслідки карантину як форс-мажор. Це будуть саме управлінські рішення, ухваленні з прийняттям всіх правових ризиків та наслідків. Тому будьте готові до судових процесів. Завчасно проконсультуйтесь та розробіть з радниками план дій для мінімізації ризиків як на випадок, якщо вам оголосять про форс-мажор, так і при прийнятті рішення про оголошення вами форс-мажору.

2. Адаптувати модель управління та робочі процеси.

Карантин, навіть в теперішню епоху тотальної діджиталізації, продемонстрував, що далеко не весь бізнес готовий до дистанційного управління. Не готовий як емоційно, так і з точки зору технічного забезпечення робочих процесів. Рівень фінансової безпеки також в основному розрахований лише на короткотривалий карантин. За необхідності перегляньте правила управління та адаптуйте робочі процеси. Бізнес має бути готовий до нового форс-мажору.

3. Оптимізувати витрати.

Оберіть оптимальну для вас як з організаційної, так і з фінансової точки зору модель оформлення трудових відносин з працівниками: дистанційна робота, щорічна відпустка, відпустка без збереження заробітної плати чи простій. Перегляньте, за необхідності, обрану систему оподаткування. Зважте, що ФОП тимчасово звільняються від сплати ЄСВ. Скористайтесь податковими пільгами щодо тимчасового звільнення від сплати податку на нежитлове нерухоме майно та плати на землю.

Анна Буквич, Голова Комітету АПУ з міжнародного права

Старша юристка АО «PwC Ukraine». 

Економічні кризи циклічні та відбуваються кожні п’ять років, але до кризи, спричиненою пандемією в умовах стрімкого запровадження ряду обмежень державою, бізнес виявився не готовий. Попри наявність програм управління ризиками, виявилось, що протистояти викликам у нових умовах досить складно. Сьогодні будь-якому бізнесу треба навчитись  використовувати «вікно можливостей», що можуть відкритись перед ним, адже після будь-якого спаду завжди відбувається зростання і головне  - це пройти випробування у період викликів рецесії.

Безумовно, універсального рецепта протистояння викликам не існує і будь-які рекомендації залежать від бізнесу та його масштабів, проте на мою думку, можна виділити наступні:

1. Перегляд внутрішніх політик управління ризиками та реагування на кризові ситуації. В умовах кризи, такі політики мають бути переглянуті, адаптовані до нових умов та вироблені покровові інструкції. Наприклад, (i) яким чином забезпечити роботу співробітників дистанційно; (ii) як забезпечити збір інформації для роботи над проєктами; проведення зустрічей; (iii) як замінити відрядження без суттєвого впливу на ведення бізнесу. Необхідно розробити свої політики з урахуванням «best and worth case scenario» та готувати бізнес до розвитку кожного з них. Вплив пандемії не єдиний ризик, який має бути врахований. Під час будь-якої кризи бізнес стає особливо вразливий до кібер-загроз, наприклад. Не менш важливо точно визначити осіб, які мають відповідати за розробку та втілення відповідної політики управління ризиком.

2. Якщо бізнес передбачає надання послуг і співробітники можуть працювати дистанційно, необхідно забезпечити наявність платформ для дистанційної роботи та проведення онлайн зустрічей.

3. Якщо компанія виробляє продукцію, необхідно оцінити та переглянути політику постачань. Наприклад, якщо товар, який виробляється містить компонент, який закуповується в країні, поставки з якої заборонені, необхідно знайти інші канали постачання або перепрофілювати виробництва. Проте, не можна виключати і те, що можуть  виникнути проблеми з постачанням компонентів і це має бути враховано при виробництві такої продукції.

4. Здійснення правильної комунікації. Співробітники та клієнти є ключовими для розвитку будь-якого бізнесу. Саме тому співробітники та клієнти мають бути правильно проінформовані про антикризові заходи, які будуть прийняті в компанії. Так, наприклад, співробітники мають розуміти, що вони захищені в умовах кризи. В свою чергу, клієнти мають бути правильно проінформовані про діяльність компанії в умовах кризи та розуміти, що ваша компанія є надійним контрагентом.

5. Не менш важливими є заходи, які можуть бути запроваджені державою для підтримки бізнесу. В цьому випадку, мова йде не лише про пільги і податкові канікули, але і про державні замовлення у національних виробників. Відповідні заходи мають бути пролобійовані бізнесом в умовах кризи. 

НАГАДАТИ ПАРОЛЬ