Експерти про поділ ДФС: думки розділилися

КИЇВ - 05 липня 2019 року. У березні 2019 року Уряд розділив ДФС на дві структури. Пізніше Кабмін оголосив конкурс на голів податкової та митної служб, в результаті якого 8 травня 2019 року на черговому засіданні Кабміну головою Державної податкової служби  було призначено заступника Міністра фінансів, члена Асоціації правників України Сергія Верланова.

Сьогодні Першого заступника Міністра економічного розвитку і торгівлі Максима Нефьодова призначено на посаду очільника Державної митної служби.

Розділення ДФС викликало багато питань та спорів серед юристів та представників владних органів. Зокрема, Ніна Южаніна, Голова комітету ВР з питань податкової та митної політики, зазначила: «Форма абсолютно не важлива. За всю історію незалежності України ми вже чимало експериментували: ДФС України, ДПС України, Міністерство доходів і зборів. І що? Форма змінювалася, проте імідж з кожним роком псувався».

В свою чергу Сергій Верланов зазначив, що реформа ДФС створює основу для демілітаризації податкових органів, поліпшення якості послуг, що надаються платникам податків, підвищує прозорість та підзвітність роботи податкових і митних органів.

На думку керуючого партнера АК «Соколовський та партнери», члена Правління Асоціації правників України Владислава Соколовського, наразі важко передбачити наслідки реорганізації: «Ми бігаємо по колу. Колись ми мали відокремлену Державну митну службу від Державної податкової адміністрації — наразі повертаємось в минуле. Для цього був сенс, та наразі важко передбачити результат роботи розділеної системи».

В свою чергу, директор Школи права Українського католицього університету, член Асоціації правників України Іван Городиський, вважає реорганізацію шансом на реформування:

«Найбільш позитивний ефект поділ матиме для платників податків: тепер шанси на те, що описане втілиться в життя, зростають у рази. Щоправда, наразі лише у випадку податкової служби. Ефективне реформування лише податкової чи лише митної служби в рамках ДФС було неможливим, оскільки єдину систему частково реформувати неможливо».

Він також зазнчив, що труднощі та блокування конкурсу на голову Державної митної служби яскраво показали, що митний напрям є перехрестям багатьох політичних та економічних інтересів: «Принаймні зараз ми отримали справжній шанс на якісні реформи в податковій сфері, а також сподівання, що невдовзі вони пройдуть і на митниці».

Олександр Мінін, член Асоціації правників України, старший партнер КМ Партнери, експерт податкового планування вважає помилкою і шкодою поділ ДФС України на ДПС та ДМС, для держави: «Він був втілений Кабміном з перевищенням повноважень, зокрема, з порушенням ст. 19 Конституції України. Тобто постанова Кабміну не може бути першоджерелом повноважень органу державної влади, таким можуть бути виключно Конституція та закони України. Без внесення відповідних змін до Податкового кодексу повноваження ДФСУ не можуть бути легітимно поділені Кабміном між новостворюваними органами. Тому поточна спроба створити ДПСУ та ДМСУ несе ризик створення «мертвонароджених» органів, наявність у яких поділених повноважень принаймні спірна».

Чи може вважатися «контролюючим органом», який не відповідає всім наведеним у законі ознакам, зокрема не має всіх тих повноважень, які визначені Податковим кодексом? Ні!

«Раніше відповідні органи, яким надавалися відповідні повноваження, прямо вказували в законах за назвою органу. І далі визначали його повноваження. Однак через «чехарду» і бажання кожного нового «владного угрупування» перетасувати такі органи «під себе», для чого навіть не встигали вносити зміни до законів, перейшли до моделі визначення органів не за назвою, а описовим шляхом – через перелік функцій і повноважень таких органів», - вважає Олександр Мінін.

Експерт вважає, без внесення відповідних змін до Податкового кодексу повноваження ДФСУ не можуть бути легітимно поділені Кабміном між новостворюваними органами. Тому поточна спроба створити ДПСУ та ДМСУ без відповідних змін до Податкового кодексу несе ризик створення «мертвонароджених» органів, наявність у яких поділених повноважень принаймні спірна.

Олександр Мінін зазначив, що на практиці це може призвести до стану правової невизначеності і спорів. Адже органи, які не є контролюючими органами, не можуть, зокрема, проводити перевірки з питань оподаткування. Кабмін хотів створення саме такого правового хаосу?

«Підкреслю, що це оцінка саме процесу поділу, а того, що краще – єдиний орган, чи ДФС та ДМС окремо. Я певен, що ця ситуація призведе до низки спорів, додасть безладдя та в цілому погіршить ситуацію», - підкреслив він.

Щодо призначення пана Верланова на пост Голови Державної фіскальної служби та пана Нефьодова на пост Голови митної служби експерт зазначив: «Ставлення до вказаних призначень обумовлене в першу чергу ставленням до процесу, в рамках якого це відбувається. І якщо на початку процесу були очікування що «політичний розклад» залишиться на момент завершення процесу без суттєвих змін, то на сьогодні ситуація змінилася. Ми очікуємо новий парламент з новими розкладами і восени новий уряд - зміниться основний гравець, яким до цього часу виступав уряд. І я не виключаю повернення до питання легітимності розподілу структури ДФСУ та відповідних призначень

Тож на сьогодні призначення, якщо вони все ж будуть фактично реалізовані - я б розглядав, як ймовірно тимчасові, і такі, що не матимуть реальний значний вплив», - підкреслив він.

У вас є цікава ідея заходу?

Сайт використовує cookies та інші технології для того, щоб ми могли запам’ятовувати Ваші вподобання та дізнаватись, як саме Ви використовуєте наш сайт. Обробка вказаних даних відбувається відповідно до Положення про обробку та захист персональних даних Всеукраїнської громадської організації «Асоціація правників України», з яким можна ознайомитися за посиланням.
Натискаючи «ТАК», Ви надаєте згоду на використання cookies та інших технологій під час відвідування нашого сайту.
ТАК