Владислав Соколовський: «АПУ – моє палке кохання»
КИЇВ - 01 липня 2019 року. Про турбулентність юридичного ринку, тенденції його розвитку та особисте з АПУ розповів член Правління, визнаний одним з найкращих спеціалістів у сфері оподаткування, керуючий партнер АК «Соколовський і партнери» - Владислав Соколовський.
- 14 років тому Ви приєдналися до АПУ. Які її переваги виділяєте для себе?
- На моє переконання: АПУ була і залишається єдиною організацією, яка може дійсно захищати інтереси і права правників. Я жодного разу не пошкодував, що приєднався до цієї спільноти. По-перше, я вважаю, що це найдемократичніша організація з усіх існуючих об'єднань українських юристів. Нам цю якість вдалося зберегти і посилити. По-друге, хоча і важко говорити об'єктивно про того, кого ти любиш, я все ж певен, що АПУ є надпотужною - наразі вона об'єднує правників всіх галузей та спеціалізацій.
- Якою Ви бачите АПУ за два роки?
- Ми маємо стати інституцією, яка впливає на ринок юридичних послуг, встановлює етичні критерії поведінки учасників, об'єднує і представляє інтереси всіх юристів: держслужбовців, адвокатів, суддів, прокурорів, нотаріусів, слідчих. АПУ – це ефективна організація, яка допомагає реалізувати власні прогресивні задуми всім своїм членам.
- Чому Ви, як член Правління, обрали саме фінансовий напрямок?
- Тому що податки (сміється). Податкове право — частина фінансового. Крім того, у багатьох членів АПУ є купа ідей, для втілення яких потрібні ресурси, у тому числі фінансові. Асоціація повинна мати потужні регіональні осередки. Наприкінці минулого і на початку цього року ми розробили і впровадили Положення про їхню фінансову незалежність - і це дало, зокрема, сильний поштовх для розвитку наших регіонів.
- Владиславе В’ячеславовичу, насьогодні Ви один з найкращих фахівців з податкового права в Україні. Чому саме податкове право? Ви відразу зрозуміли, що ця галузь права – ваша, чи був шлях спроб і помилок?
- Я почав займатися податковим правом більше 20 років тому. Спеціаліст з податкового або фінансового права має бути «на ти» з математикою, ставитися до неї з повагою, і навіть з любов'ю. У юристів це непоширено, а для мене - природньо. Це – моя стихія.
- 14 років тому було засноване АК «Соколовський і партнери», що вас надихнуло на її створення?
- Бажання надати більше захисту нашим клієнтам. У той час я перешов на новий професійний рівень - отримав адвокатське свідоцтво. Податкові спори – майже завжди стоять поруч з кримінальним переслідуванням, а найкращу правову допомогу клієнтам у подібних кейсах може надати саме адвокат, або адвокатське об'єднання.
- Як Ви формували команду? В одному з Ваших інтерв’ю Ви зазначали, що здебільшого Ви виховуєте свої кадри. Які поради Ви можете надати майбутнім юристам?
- Наша команда була сформована природньо. У нас немає експатів, все наше керівництво – люди, які виросли в компанії. Наша філософія: партнерів, радників, старших юристів треба вирощувати всередині. Майбутній партнер компанії має перейняти її дух, відчувати внутрішні зв’язки та бути невід’ємною частиною цього складного організму.
- Фіскальна функція держави та її реалізація – один із стовпів існування самої держави та її апарату. Очевидно, що податкова сфера й політика мають точки перетину. Вам, Вашій компанії доводилось зазнавати побічних ефектів таких точок?
- Політика та податкова сфери дуже пов’язані. Часто держава дає суперечливі обіцянки суспільству та бізнесу. Одним підвищення соціального захисту, іншим - зменшення податкового тиску, але зробити це одночасно неможливо. Неодноразово ми були свідками, коли зміни приймають під ялинку, і з порушенням процедур. Кожного разу невеликий шок – що з цим робити? Турбулентність наявна завжди, майже кожна зміна влади тягне за собою пертурбації у податковій сфері. Та вже за багато років ми до цього звикли і навчилися знаходити варіанти захисту клієнтів за будь-яких умов. Але більш за все, дратує непередбачуваний злам наявної судової практики – підходу судів до питань оподаткування, це погано і для нас і для клієнтів. Загалом, все ж таки, в цьому бурхливому морі ми почуваємося впевнено.
- Що вам дозволяє так себе почувати?
- Фаховий та комплексний підхід до будь-якої справи. Вирішення проблеми вимагає глибокого аналізу наявної ситуації. Часто у клієнта немає доказів правомірності його поведінки, і їх треба зібрати для суду, використовуючи всі адвокатськи можливості. Крім цього, процедура оскарження податкового повідомлення-рішення завжди йде паралельно з кримінальним провадженням. Докази, зібрані в одному процесі, перетікають і доповнюють інший. Тому узгоджені професійні дії всієї команди важливі для отримання бажаного результату. Наприклад, буває так, що слідчий податкової міліції, не знаючи та не розуміючи повної картини справи, надає потрібну нам для оскарження в адміністративному суді інформацію. Парадокс, але той, хто нам заважає, в той же час і допомагає!
- Як змінилися запити Ваших клієнтів за останні роки?
- Більше стало консалтингу. Саме з побудови безпечної схеми роботи, законної оптимізації оподаткування. Разом з тим, менше стало спорів.
- У зв’язку з чим?
- Держава все ж за останні декілька років зробила в податковій сфері трохи, але позитиву.
- Які позитивні зміни Ви можете виділити?
- Державна фіскальна служба стала більш відкритою. Співробітники, керівники департаментів та управління ходять на заходи, зокрема, АПУ, відповідають на питання. В 2015 році ми їх вмовляли їх — «давайте, приходьте до нас, ніхто вас бити не буде». І вони потрошку зрозуміли, що дискусія корисна і для них.
Я думаю, що попереду ще багато роботи, але порівняно з тим, якою була система до 2014 року — позитивні зміни відчутні.
- На Вашу думку, що посприяло цим змінам?
- З’явилося розуміння необхідності розмови з бізнесом та адвокатами. Відносно нова інституція - Рада бізнес-омбудсмена наприклад, їх підштовхує в цьому. Була впроваджена СЕА-ПДВ - позитив для багатьох експортерів. Це система електронного адміністративного податку на додану вартість. Відшкодування стало менш корумпованим, зменшилась кількість труднощів з поверненням ПДВ. Був значно знижений розмір єдиного соціального внеску - це дало поштовх для детінізації заробітних плат.
- Як відомо, на початку цього року відбулася реорганізація ДФС шляхом поділу на Державну податкову та Державну митну службу. Яку систему Ви вважаєте більш дієвою, або якісною – нову, чи стару?
- Ми бігаємо по колу. Колись ми мали відокремлену Державну митну службу від Державної податкової адміністрації — наразі повертаємось в минуле, що не завжди має негативний присмак. Майже 7 років тому митницю і податкову об’єднали - мовляв, разом вони мають працювати краще. Та все ж таки виникло багато питань і знову розподіл. Для цього був сенс, та наразі важко передбачити результат роботи розділеної системи. Думаю виникне багато комунікаційних питань, але в епоху діджиталізації це можна подолати, хоча б за допомогою нових IT-рішень. В принципі, я за розділення, і маю стриманий оптимізм.
- Ви зазначили, що виникло багато питань, які призвели до розподілу і зазначали, що вбачаєте сенс у цьому розподілі. Отже які питання виникли і який сенс Ви вбачаєте?
- Все ж таки це був монстр - велика організація, якою досить важко було керувати. Наразі необхідно було переглянути роль податкової та митної служб в розвитку країни, і держава зробила це за допомогою поділу.
- Якою Ви вбачаєте цю роль?
- 1. Контроль фіскальних платежів до бюджету. Митниця і державна податкова служба дають 75-80% від загального обсягу надходжень.
2. Податки мають регулятивну роль. Їх розмір та порядок нарахування можуть стимулювати розвиток певних галузей економіки. Наприклад, наразі існує четверта група спрощеної системи оподаткування. Ця система краще враховує специфіку виробництва сільгосппродукції. Для мене також немає сумніву, що впровадження єдиного податку допомогло вивести з тіні та розвинути свій бізнес малим та середнім підприємцям.
Тобто дві головні функції податкових органів — регулююча і функція наповнення бюджету. З якого, в свою чергу, фінансується армія, у значному розмірі - Пенсійний фонд, інші соціальні витрати.
- Спираючись на особистий досвід, охарактеризуйте, будь ласка, ринок юридичних послуг України.
- Він зараз дуже турбулентний. Багато компаній шукають себе, з’являються нові напрямки діяльності. Наприклад, у нас в компанії є діджитал-іновейшн офіцер – людина з технічною освітою, відповідальна за інновації, нашу IT-платформу. Цим тенденціям також приділяють багато уваги і інші юрфірми. Значний відсоток гравців юридичного ринку розуміють, що прийшов час змін - відповідно, маємо рухатись за цим вектором.
- Ви вбачаєте більше негативну чи позитивну тенденцію розвитку?
- Треба спочатку з’ясувати, що є позитив, а що — негатив :)
Ринок порівняно молодий. Партнери продовжують набиратися досвіду на власних і чужих помилках. Можна побачити велику кількість як об'єднання, так і розлучень деяких команд. Ми всі навчаємося. На мою думку — це нормальні тенденції. Негативний результат деяких компаній може бути позитивним з точки зору отримання релевантних знань для інших гравців. Для того, щоб зараз бути ефективним, потрібно щонайменьше: дивитися навколо, вивчати будь-який досвід і, відповідно, змінюватися внутрішньо і зовнішньо.
- Як Ви ставитеся до нашої судової системи? Якою Ви б хотіли її бачити?
- Позитивно. Є багато питань, ми маємо і надалі продовжувати шлях змін, але загалом ситуація значно краща, ніж вона була раніше – до проведених реформ.
- В чому ці позитивні зміни?
- Перше - 1,5 року тому були прийняті нові процесуальні кодекси. Друге - діючі судді проходять оцінювання, кандидати на посади суддів складають кваліфікаційні іспити. Третє і головне — ми все ж таки отримали новий більш дієвий та менш корумпований Верховний Суд. Наразі змінилась судова система. Вона стала “стандартною” - трьохрівневою: перша, Апеляційна та Касаційна інстанції. І що справді важливо - закладено підґрунтя правової визначеності, що створює юридичну певність та стабільність у спірних правовідносинах.
- Ви зазначили, що попереду багато роботи стосовно розвитку судової системи. На Вашу думку, в чому вона полягає?
- Залишаються значні проблеми, наприклад, в судах з кількістю суддів, які можуть відправляти правосуддя. Це створило велике навантаження і знизило якість розгляду справ. Я вже мовчу про строки розгляду. Треба пришвидшити процес оцінювання, призначення на посади суддів. Є деякі питання до Вищої кваліфікаційної комісії суддів, але ж загалом більше позитиву, ніж негативу: зокрема, ефективно працює Громадська Рада Доброчесності, серед її членів до речі, є представники АПУ. Вони разом із іншими громадськими діячами багато корисного зробили для створення більш незалежного та професійного ВС, долаючи при цьому спротив старої системи.
- Повернемося до Вас. Як Ви забезпечуєте свій професіональний та особистісний розвиток?
- Майже 4 роки я очолював Комітет АПУ з податкового та митного права. Ми проводили приблизно 25-30 заходів на рік, загалом – як мінімум 100 заходів впродовж 4 років. Було багато спілкування, обговорення питань оподаткування, поточного життя Асоціації, говорили на загальні правові теми, обмінювалися досвідом. До речі, саме тоді нам вдалося зацікавити до участі у заходах комітету податківців, і таким чином ми приклали руку до позитивних змін в ДФС. Дворічне членство у правлінні АПУ також багато додало у особистісному розвитку.
- Що Вас надихає?
- Бажання розвиватися. Не можна зупинятися, я — людина, яка має постійно бігти. Кожного дня має щось змінюватися. Пертурбації податкового законодавства (сміється), судової системи, розвиток АПУ, внутрішні зміни в нашій компанії. Зміни для мене природній стан речей, Владислав Соколовський, яким він був рік тому і сьогодні — це дві різних людини.
І я хотів би побажати молодим юристам в першу чергу бути активними, змінюватися на краще, прагнути більшого. Головне, щоб була зацікавленість і бажання навчатися новому — і в правничому плані, і в особистому, загальному. Не залишатися тим, ким ти був місяць тому - приймати рішення, рухатися і досягати результатів.
- Ваш девіз?
- Професійність понад усе. У всьому. Все, чого я торкаюсь, має бути виконано надпрофесійно. Робити відповідально із вкладенням всіх сил та вмінь, або не робити взагалі!