Реформування юридичної освіти: обговорення триває
КИЇВ – 11 квітня 2019 року. Вчора у залі засідань АПУ відбулося обговорення Концепції реформування юридичної освіти у розрізі потреб професійної діяльності, що було організовано Міністерством юстиції України спільно з Асоціацією правників України.
Артем Шаіпов, голова правління асоціації «Професійний уряд» та юридичний спеціаліст програми USAID «Нове правосуддя», зазначив, що без перезавантаження юридичної освіти не відбудеться перезавантаження і сектора юстиції.
Владислав Власюк, генеральний директор Директорату з прав людини, доступу до правосуддя та правової обізнаності, презентував концепцію реформи та розповів, що наразі в українських ВНЗ навчається близько 108 тис. юристів, і хоча більшість із них не буде працювати за фахом, зрозуміло, що навчати таку кількість юристів країні не потрібно. Але зменшувати кількість навчальних закладів не будуть, натомість посилять вимоги. Передбачається, що якщо студент не зможе відповідати цим вимогам, то він сам піде з професії і знайде те, що йому до вподоби.
Юрій Рашкевич, заступник Міністра освіти і науки, впевнений, що проблемою є відсутність скрупульозних фільтрів на вході в юридичну професію.
«Наше дослідження об’єктивно показує, що сучасна освіта не відповідає потребам, які наразі існують у суспільстві. Ми вважаємо, що зміни необхідні, і оминути їх не вдасться. Ті заклади, які вчасно не зреагують на ті тенденції, що є зараз, просто відійдуть у небуття», – наголосив заступник Міністра.
Однією з пропозицій, викладених у концепції, є залучення практиків до навчального процесу. Член Правління АПУ Максим Шевердін, зазначив, що юридичний бізнес готовий долучатися до освітнього процесу.
«Нещодавно ми обговорювали це питання на Західноукраїнському юридичному форумі у Львові і проводили опитування серед аудиторії, чи готові вони долучатися до процесів і в яких формах. Справді, більшість висловилася за те, що вони готові: хтось – фінансовою підтримкою, хтось –розробкою навчальних програм, хтось – викладанням. Проте виникає проблема. Якщо запрошувати практиків до викладання, чи є в них достатньо часу для того, щоб прочитати певний курс?»
Член Правління АПУ підкреслив, що у нас є величезна проблема з підготовкою молодих викладачів, адже їх треба навчати. Необхідно віднайти тих прогресивних молодих викладачів, які готові сприймати нові ідеї і нести їх до студентів.
Іларіон Томаров, радник, керівник практики інтелектуальної власності «Василь Кісіль і партнери», зазначив, що студенти знаходяться в постійній гонці за балами, і замість того, щоб розбиратися в деталях, думають, як отримати бали і без проблем підійти до іспиту чи заліку. Це відбувається тому, що мета юридичної освіти – отримати бали, скласти іспит, отримати диплом. Він зауважив, що результат виходить зовсім не таким, який професійна спільнота хоче отримати.