Експертний аналіз ДТП: європейський досвід
КИЇВ — 20 лютого 2019 року. Секція Судових експертів АПУ провела круглий стіл, де обговорила досвід Європейської асоціації експертів-аналітиків ДТП (EVU) у розвитку методології розслідування причин та обставин ДТП.
Ірина Педь, координатор Секції судових експертів, керуючий партнер експертної групи S&D, модератор заходу, на початку заходу зауважила: «Труднощі спонукають людей не стояти на місці, а рухатися далі. Так сталося і з нашою судовою експертизою, можливості якої обмежує держава. Сьогодні поговоримо про аналіз ДТП та про ті нові змоги, підходи, які пропонують наші колеги для удосконалення таких досліджень в Україні».
Олег Голубенко, адвокат, генеральний директор експертної компанії «ДЕКРА Эксперт Україна» детально розповів про те, які суттєві зміни відбулися для української експертизи.
«Разом із колегами ми створили український підрозділ Європейської асоціації експертів по аналізу ДТП. Це дуже потужна організація, яка сьогодні налічує більше 1200 членів. Вона вже розширила свою роботу й на Азію, Америку, створені національні групи у Японії, Китаї, Австралії тощо», — заявив експерт.
За словами пана Олега, галузь судової експертизи в Україні сьогодні навіть більше зарегульована ніж у часи СССР.
«Справа Зайцевої — це лакмусовий папірець, який показує, що, на жаль, не працює ні державне регулювання, ні та система, яка керує цим. Заявляю офіційно, що сьогодні маємо можливість визначити і швидкість руху машини Lexus, і механізм ДТП та навіть чи долетів би автомобіль водія до пішоходів, якщо б він рухався зі швидкістю 60 км/год. Можемо, звичайно, видати це як висновок спеціаліста, але не можемо, на відміну від досудової експертизи, назвати це заключенням експерта», — наголосив Олег Голубенко.
На заході був присутній іноземний гість — Густав Касаницький, професор, експерт-аналітик ДТП, член правління Європейської асоціації експертів-аналітиків (EVU), директор Інституту судового інженерства Жилінського університету, який розповів про розвиненість експертного аналізу ДТП за кордоном.
«З 1967 року та до сьогодні механізм такої експертизи у нас зазнав лише незначних змін. У нас все одно хто дав завдання провести дослідження — чи то юридична особа, чи то фізична — усі мають рівні права для отримання правдивої експертизи. Так, коли ще Словаччина не була у складі ЄС, то приватна експертиза була не такою якісною. Але зараз я можу зробити експертизу для будь-кого на однаковому рівні. Але варто зауважити, що якщо йдеться про дорожньо-транспортні пригоди, то експертиза повинна бути тільки одна», — розповів пан Густав.
Експерт-аналітик ДТП розповів про досягнення його Інституту у період з 1996 року та до сьогодні, а також навів приклади досліджень.
«Експерт може провести будь-які розрахунки. Бувають дуже складні випадки, коли під час аварії за участі двох автомобілів є 5 постраждалих, які знехтували правилами безпеки та були без пасків. Усі вилетіли з машини, є жертви — дуже важливо визначити, хто був водієм, аби за ґрати не потрапила невинна людина. Є й інші ситуації, де використовують такий алгоритм як Monte Carlo, який проводить складні розрахунки, завдяки йому можна відновити той ряд подій та дізнатися, як було насправді. А за допомогою програми PC-Crash можна відобразити події ДТП на відео», — зауважив Густав Касаницький.