Асоціація правників України подала законопроект щодо забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу
КИЇВ — 2 березня 2011 року. Асоціація правників України (АПУ) направила листа до Президента України з пропозицією подати на розгляд до Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» (щодо скасування мораторію на погашення заборгованості).
Законопроект був розроблений провідними спеціалістами галузі, які входять до складу Ради Комітету з конкурсного права АПУ. Робота над законопроектом проходила під керівництвом голови Комітету Віталія Титича (АО «Віталій Титич і партнери»).
Ще у грудні минулого року Асоціація правників України закликала не пролонгувати дію Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу», який, на думку фахівців, встановлює спеціальну (дискримінаційну щодо інших суб’єктів господарювання) процедуру погашення заборгованості для підприємств паливно-енергетичного комплексу. Відповідна позиція також була підтримана і Президентом України.
Під час повторного розгляду 13 січня 2011 року Верховна Рада України відхилила Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» (реєстраційний № 7266).
Проте того ж дня парламент ухвалив інші зміни до Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» (законопроект народних депутатів Мартиненка, Коржа та Глущенка, реєстраційний № 7557), які майже ідентичні відхиленим кількома годинами раніше, проігнорувавши тим самим раніше висловлені Президентом України пропозиції з цього приводу.
У зв’язку з цим Асоціація правників України передала на розгляд Президенту України проект Закону, прийняття якого дозволить припинити порушення Конституції України і Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, які були зазначені у зверненні АПУ та стали основою для вето Президента.
ЗАЯВА
Шановний Вікторе Федоровичу!
14 грудня 2010 року Асоціація правників України звернулася до Вас з листом із закликом не пролонгувати дію Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу», який встановлює спеціальну (дискримінаційну щодо інших суб’єктів господарювання) процедуру погашення заборгованості для підприємств паливно-енергетичного комплексу.
Асоціація наголошувала, що встановлений Законом привілейований статус певних підприємств порівняно з іншими боржниками — юридичними особами приватного права — порушував цілу низку засадничих правових принципів і гарантій правової держави, зокрема:
1) принцип непорушності права приватної власності (ст. 41 Конституції України, ст. 1 Протоколу № 1 до Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, ст. 3 Цивільного кодексу України) кредиторів підприємств паливно-енергетичного комплексу, внесених до Реєстру;
2) право на ефективний судовий захист цивільного права та інтересу (ст. 13 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод у тлумаченні практики Європейського суду з прав людини, ст. 3 Цивільного кодексу України) кредиторів підприємств паливно-енергетичного комплексу, внесених до Реєстру;
3) принцип юридичної рівності усіх учасників цивільних правовідносин (ст. 1 Цивільного кодексу України).
Асоціація правників України підтримує правову позицію, викладену у внесених Президентом України пропозиціях до Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу», який Верховна Рада України прийняла 21 грудня 2010 року.
Зокрема, Асоціація погоджується з тим, що продовження мораторію на звернення відповідно до Закону України «Про виконавче провадження» стягнення на кошти підприємств паливно-енергетичного комплексу для погашення їх заборгованості:
1) порушує конституційний принцип рівності всіх суб’єктів права власності перед законом (частина четверта ст. 13 Конституції України), оскільки передбачає переваги щодо виконання зобов’язань для певних суб’єктів господарювання;
2) негативно впливає на імідж держави, адже питання впливу законів, якими встановлено мораторії, на дотримання прав і свобод людини в Україні вже порушено Європейським судом з прав людини.
Асоціація цілком солідарна з Вами щодо неможливості пролонгації дії закону, «реалізація якого нівелює виконання норм Конституції України та конституційне право людини на судовий захист, погіршує імідж України у світі».
Під час повторного розгляду 13 січня 2011 року Верховна Рада України відхилила Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» (реєстраційний № 7266).
Проте того ж дня парламент ухвалив інші зміни до Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» (законопроект народних депутатів Мартиненка, Коржа та Глущенка, реєстраційний № 7557), які майже ідентичні відхиленим кількома годинами раніше, проігнорувавши тим самим раніше висловлені Президентом України пропозиції з цього приводу.
Окрім того, вказаний законопроект № 7557 розглянутий та прийнятий з порушенням встановленої процедури, оскільки був внесений до Верховної Ради України та прийнятий в цілому у той самий день, 13 січня 2011 року. Висновок Комітету Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки (головного Комітету) щодо зазначеного законопроекту датований 12 січня 2011 року, тобто до дати його офіційного внесення. Засідання ані профільного комітету, ані інших комітетів, на розгляд яких було надіслано законопроект, 13 січня 2011 року не відбувалися.
Оскільки законопроекти № 7557 та № 7266 фактично тотожні за своїм змістом (за винятком доповнень до абз. 6 п. 3.7 Закону № 2711-IV), то усі аргументи щодо неможливості підписання Закону, «реалізація якого нівелює виконання норм Конституції України та конституційне право людини на судовий захист, погіршує імідж України у світі», повинні були бути враховані парламентом такою ж мірою до прийнятого законопроекту № 7557, як і до відхиленого законопроекту № 7266.
Просимо Вас використати надані Вам Конституцією України повноваження і подати на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» (щодо скасування мораторію на погашення заборгованості) — проект Закону та супровідні документи додаються, прийняття якого дозволить припинити зазначені у цьому листі і Вашому вето на законопроект № 7266 порушення Конституції України та Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.
Сподіваємося на Вашу принципову позицію щодо необхідності належного захисту прав громадян України і забезпечення рівних умов для усіх учасників економічної діяльності в Україні. Впевнені, це наблизить вітчизняне законодавство до високих міжнародних стандартів і вимог Європейського Союзу, а Україна зробить важливий крок в утвердженні демократії в країні. Тим самим Україна перестане бути об’єктом постійної критики щодо недотримання демократичних стандартів у сфері економіки.
Додаток:
1) проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» (щодо скасування мораторію на погашення заборгованості);
2) порівняльна таблиця до проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» (щодо скасування мораторію на погашення заборгованості);
3) пояснювальна записка до проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» (щодо скасування мораторію на погашення заборгованості).
З повагою,
Президент Сергій Коннов