32% вважають поточну ситуацію в Україні вдалою для купівлі-продажу бізнесу — дослідження AVELLUM

КИЇВ — 20 грудня 2021 року. Юридична фірма AVELLUM вдруге досліджувала вплив коронакризи на настрої бізнесу купувати чи продавати активи або компанії у найближчі 6–12 місяців. Цього року AVELLUM опитала понад 90 власників, топменеджерів і керівників юридичних відділів українських і міжнародних компаній.

Ключові висновки дослідження

  • 70% респондентів назвали ситуацію в Україні прийнятною для купівлі або продажу бізнесу. Майже третина компаній (32%) впевнені, що ситуація наразі є вдалою. Лише 11% вважають умови для укладання таких угод несприятливими.
  • У 2021 році зросла частка компаній, які планують придбати чи продати активи саме через пандемію. Продавці та покупці серйозніше ставляться до пандемії як до фактору впливу на угоди М&A.
  • Покупці віддають перевагу всеохоплюючим гарантіям щодо об’єкта купівлі та його повноцінній перевірці. Попри малу кількість об’єктів на продаж (лише 30% готові продавати), 86% покупців розраховують на повноцінну перевірку об’єкта та прагнуть отримати від продавця гарантії про його стан (92%). Очевидна тенденція до створення умов для ринку покупця загалом.

«Покупці не хочуть ризикувати у період нестабільності, купуючи неперевірений об’єкт. Їхні вимоги до об’єкта угоди стають дедалі суворішими. На наш погляд, це свідчить про тенденцію до поступового формування ринку покупця», — пояснив Микола Стеценко, керуючий партнер AVELLUM.

Порівняно з 2020 роком кількість потенційних покупців зменшилася з 50% до 37%. При цьому кількість компаній на продаж за минулий рік суттєво не змінилася (30%). Водночас 50% опитаних компаній зазначили, що не планували і не планують продавати свій бізнес.

«Варто зауважити, що попри зменшення кількості потенційних покупців, ми спостерігаємо активність іноземних інвесторів, що зростає. Це свідчить про збільшення інтересу до українських активів з боку інвесторів, зокрема з Австралії, Азербайджану, Казахстану, Німеччини, Польщі та Франції», — прокоментував Микола Стеценко.

50% потенційних покупців зацікавлені купувати саме у зв’язку з пандемією. Їхня частка збільшилась порівняно з минулим роком. Це свідчить про те, що значна частина компаній має опортуністичні настрої та вірить у майбутнє зростання економіки. Cеред інших факторів покупці називають перспективи розширення присутності на ринку України або вдалу можливість для виходу на новий ринок.

Удвічі збільшилася кількість компаній, що продаватимуть бізнес саме у зв’язку з коронакризою  — 38% проти 18% у 2020 році. Серед інших факторів продажу продавці назвали зміну стратегічних планів головного офісу (41%) або складнощі бізнес-середовища (21%).

«Попри епідемію СOVID-19, ми бачимо, що масовий розпродаж бізнесу не спостерігається. Крім того, п’ята частина ринку досі не визначилась, чи варто продавати активи, незважаючи на те, що пандемія триває вже майже 2 роки», — зазначив Микола Стеценко.

Як і у 2020 році, більш ніж половина продавців (60%) готові знижувати ціни у зв’язку з кризою. При цьому помітно поменшало покупців, які очікують на знижку — з 94% у 2020 році до 56%. Тепер плани продавців та очікування покупців щодо знижок приблизно співвідносяться.

Суттєво змінилася думка учасників M&A угоди щодо зовнішніх радників у кризовій угоді. Так, у 2021 році майже в 3 рази зросла частка компаній (з 32% у 2020 до 85%), які вважають, що зовнішні радники необхідні обом сторонам угоди.

Більше інформації та висновків ви можете знайти у звіті за посиланням.

Do you have an interesting idea for an event?