Майбутнє медіації в Україні: прогноз на 5 років
КИЇВ - 21 вересня 2021 року. Медіація — дієвий та економічно вигідний спосіб профілактики і вирішення конфліктів. Які перспективи її розвитку в Україні у найближчі роки?
Юна Потьомкіна, членкиня Асоціації правників України, керівниця практики альтернативного вирішення спорів Asters, медіаторка, прокоментувала ситуацію на сторінках The Page.
У 2015 році відбулося моє знайомство з медіацією, і воно назавжди змінило ставлення до надання юридичних послуг і комунікацій. Використання медіаційних інструментів як у роботі із державою, так і з приватним сектором неодноразово підтверджувало свою ефективність та перевищувало очікування, закладені на старті.
Якщо подивитися на становлення України як незалежної держави, то побачимо, що вже з початку 90-х з’явилися перші ініціативи і створювалися осередки, які будували «місточки» із західними медіаторами. Як і багато де у світі, до медіації звертаються, коли виникають трудові конфлікти. Тож коли у 1989 році почалися масові протести шахтарів Донеччини, туди приїздили американські арбітри та медіатори з Федеральної служби медіації та примирення й Американської асоціації арбітрів. Паралельно медіація почала розвиватися у соціальній сфері. У 2019 році за підтримки координатора проєктів ОБСЄ в Україні відбулася конференція, присвячена 25-річчю медіації в Україні.
Попри свою доведену ефективність, поки що медіація все ще не стала частиною культурного коду українського суспільства. Але це питання часу. Які тенденції розвитку медіації визначатимуть сферу діяльності на наступні 5 років?
Прогноз 1. Медіація на порядку денному українського бізнесу
Сфера застосування медіації стала значно ширшою: не лише спори та конфлікти, а й будь-які переговори.
Так, у переговорах конфлікту як такого може ще не бути, а ось конфлікт інтересів (реальний або потенційний), найімовірніше, вже є, і медіатор допомагає учасникам знаходити спільне рішення з урахуванням інтересів сторін.
Однією з таких сфер є медіація між партнерами у бізнесі. Медіація стала невід’ємною частиною початку бізнес-партнерства: при створенні нового бізнесу; залученні нового партнера у бізнес, що вже працює; об’єднанні бізнесів, що вже працюють.
На цьому етапі, зазвичай, конфлікту між партнерами немає. Навпаки, вони зацікавлені один в одному та налаштовані на співпрацю. Тому є дуже високі шанси домовитися з усіх ключових питань та убезпечити взаємовідносини на майбутнє.
Медіаційне застереження стає невід’ємною частиною договорів. На етапі укладення договору сторони передбачають медіацію як попередній перед судовим розглядом спосіб вирішення спору.
Прогноз 2. Медіація має законодавче підґрунтя в Україні
Сформоване правове поле медіації як окремого інституту, що застосовується для вирішення будь-яких видів спорів. На законодавчому рівні визначаються базові вимоги до підготовки медіаторів, основоположні принципи процедури медіації та орієнтири професійного регулювання.
Крім того, стратегічний розвиток системи правосуддя покращує доступ до неї через розвиток альтернативного вирішення спорів. Для окремих категорій справ встановлено обов’язковий досудовий порядок врегулювання спорів із використанням медіації та інших практик, а також опрацьовано питання щодо запровадження інституту мирового судді.
Ратифікована Конвенція ООН «Про міжнародні угоди за результатами медіації» (United Nations Convention on International Settlement Agreements Resulting from Mediation). Україна — серед країн-підписантів. Конвенція покликана уможливити та полегшити виконання рішень, досягнутих сторонами під час медіації в міжнародних комерційних спорах у різних юрисдикціях. На кшталт інструменту визнання та виконання рішень, досягнутих в ході медіації, подібних тим, які передбачені Нью-Йоркською конвенцією про визнання та виконання іноземних арбітражних рішень 1958 року.
Прогноз 3. Налагоджена взаємодія із судовою системою
Судді співпрацюють із медіаторами та використовують цей інструмент для розвантаження судової системи.
Запроваджено інструменти стимулювання сторін до врегулювання спору мирним шляхом за допомогою медіації як до, так і під час судового розгляду. Так, відповідними статтями ГПКУ, ЦПКУ, КАСУ, серед іншого, запропоновано, що сторони можуть примиритися, зокрема шляхом медіації, на будь-якій стадії судового процесу, а результат домовленостей сторін може бути оформлений у вигляді мирової угоди.
Крім того, під час підготовчого засідання суд з’ясовує, чи бажають сторони провести позасудове врегулювання спору шляхом медіації, а в разі згоди оголошує перерву у підготовчому засіданні.
Натомість при зверненні обох сторін із клопотанням про зупинення провадження у справі у зв’язку з проведенням медіації у суду виникає обов’язок зупинити провадження на час проведення медіації, але не більше ніж на 90 днів від дня постановлення судом ухвали про зупинення провадження.
Крім того, сторонам судового провадження, які врегулюють свій спір за допомогою процедури медіації, передбачені фінансові заохочення. Позивачу (скаржнику, заявнику) у разі успішно проведеної медіації буде повернуто з державного бюджету 60% судового збору, сплаченого при поданні позову (апеляційної чи касаційної скарги).
Прогноз 4. Медіація — запорука ефективного юриста
Все нагальнішим в Україні стає питання ефективного юриста, який діє як «співпрацюючий юрист» (collaborative lawyer), допомагаючи клієнтам врегульовувати спори в найбільш прийнятний для урегулювання конфлікту спосіб. Клієнту подобається, коли про нього турбуються, дбають про його репутацію, і саме тому є велика вірогідність, що він приведе нових клієнтів.
Окрім того, медіація дозволила урізноманітнити портфель послуг, які надають юристи, що може створити додаткові точки диференціації на ринку юридичних послуг. Лідери ринку юридичних послуг активно сприяють тому, щоб їхні фахівці набували навичок медіації.
Прогноз 5. Технології та медіація
Після пандемії коронавірусу та переходу бізнес-команд у віддалений доступ із використанням технологій для зв’язку медіація стала ще більш життєздатним рішенням. Вирішення спорів також здійснюється в онлайн-середовищі (ODR або Online врегулювання спорів), надаючи бізнесу незалежність та автономність при вирішенні конфліктів та суперечок.
Відеоконференцзв’язок, Zoom, соціальні мережі, онлайн-платформи та інші технологічні інновації довели свою ефективність при наданні послуг медіації навіть при закритих кордонах та обмеженнях у пересуванні.
Прогноз 6. Медіація в навчальних закладах
Навчання і підготовка з питань посередництва і вирішення конфліктів почнеться в шкільних установах і стане частиною навчальної програми для державного і приватного секторів освіти на всіх рівнях. Міждисциплінарні курси з вирішення конфліктів стали частиною стандартної навчальної програми для студентів, а медіаційні навички — частиною всіх професійних програм аспірантури.
У школах запроваджено сертифікованого медіатора як невід’ємну частину шкільного персоналу, до якого скеровують учасників конфлікту. Медіатор також проводить зустрічі примирення, шкільні конференції. За такого підходу переваги медіаційного врегулювання отримують учасники конфлікту або відновних практик, що проводить медіатор, включаючи взяття відповідальності на себе, усвідомлення вчиненого, відчуття справедливості відшкодування (якщо необхідно) та зниження вірогідності повторення порушення.
Приєднатися до заходів Асоціації правників України можна за посиланням.
Запити на акредитацію для ЗМІ, експертні коментарі та інтерв’ю членів Асоціації надсилайте на адресу: pr@uba.ua, координаторка з PR та міжнародного співробітництва Юлія Матвєєва.
Вступити до АПУ. Telegram-канал. YouTube-канал.
Якщо ви бажаєте підтримати діяльність АПУ, будемо вдячні, якщо ви зробите це за посиланням.