Антитютюновий законопроєкт — вакцина проти тютюнової епідемії чи дороге плацебо?

ХАРКІВ — 22 квітня 2021 року. Законопроєкт №4358, який парламент може прийняти вже найближчим часом, несе негативні економічні наслідки для держави та сприятиме посиленню контрабанди сигарет — такої думки дотримуються українські експерти. Сам документ пройшов через декілька редакцій, але суттєвих змін не набув. Розібратися в потенційних новелах і розкласти по полицях переваги та недоліки законопроєкту нам допоміг Назар Михайлов, член Відділення АПУ в Харківській областікеруючий партнер АО «Пекаренін Михайлов».

Спеціально для The Page.

— Очікувано, що такий законопроєкт має як прихильників, так і противників.

Тютюнове лобі здебільшого обумовлено інтересами бізнес-середовища. Їх позиція полягає у висвітленні негативних наслідків прийняття такого акту для державного, місцевого бюджетів, бізнесу, втрати робочих місць, збільшення обсягу незаконного обігу такого виду підакцизного товару. Водночас не вказують очікувані позитивні наслідки.

Натомість прихильники законопроєкту вказують виключно на позитивні результати, на досягнення яких він спрямований (зменшенню захворюваності та передчасної смертності від неінфекційних хвороб, зокрема захворювань, спричинених вживанням тютюнових виробів, електронних сигарет і рідин), як правило, уникаючи питань економічних наслідків.

Лада Булах (одна з ініціаторів проєкту) зазначила: «Економічні наслідки та втрати від наслідків куріння становлять 3% ВВП країни, або 90 мільярдів гривень. Від захворювань, спричинених курінням, щороку в Україні помирають 84 тисяч осіб. Останні два роки почала зростати поширеність куріння саме серед молоді.

За даними Всесвітньої організації здоров’я, в Україні сьогодні 23% дорослого населення (старші 15 років) курять щоденно. А кожний п’ятий підліток (діти від 13 до 15 років) курять саме електронні сигарети».

Безумовно, новації сприятимуть досягненню цілей сталого розвитку ООН, щодо яких Україна взяла на себе зобов’язання скоротити поширеність куріння до 15% у 2025 році. Такі заходи поступово призведуть до покращення здоров’я населення та зростання тривалості життя в Україні. Законопроєкт сприятиме практичному виконанню міжнародних зобов’язань України щодо захисту здоров’я людей від шкідливого впливу тютюну.

Водночас до негативних наслідків економісти відносять падіння податкових надходжень, падіння виробництва, втрату інвестиційних надходжень.

Асоціація міст України звертає увагу, що прийняття проєкту призведе до:

— зростання обсягів нелегальної торгівлі тютюновими виробами через запровадження заборони видимого розміщення тютюнових виробів у пунктах продажу, та, як наслідок, зменшення податкових надходжень до державного та місцевих бюджетів від 4,7 млрд грн;

— загрози закриття невеликих місць роздрібної торгівлі;

підвищення рівня безробіття населення з зазначених причин.

Також, слушно зауважують, що ст. 27 Бюджетного кодексу України зобов’язує суб’єкт права законодавчої ініціативи надати фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) до законопроєкту, прийняття якого призведе до зміни показників бюджету. Вказане дало б змогу зрозуміти механізми компенсації втрат місцевих і загальнодержавного бюджетів та відповісти на низку питань, зумовлених проблематикою.

Обґрунтування потребує й положення щодо встановлення перехідних періодів, запропонованих у законопроєкті. Зокрема пропонується, що закон набирає чинності через дванадцять місяців з дня його опублікування, а окремі його положення через 3, 18 та 30 місяців. Жодних пояснень щодо реального розрахунку чи обговорення з виробниками не зазначено.

Директивою 2014/40/ЄС передбачається, що «Держави-члени повинні ввести в дію закони, підзаконні нормативно-правові акти та адміністративні положення, необхідні для дотримання вимог цієї Директиви до 20 травня 2016 року», тобто за 2 роки після прийняття Директиви, що не узгоджується з положеннями проєкту. Крім того, певні норми Директиви застосовуються з довшими перехідними періодами.

Багато критики виникає щодо розбіжностей між вказаною Директивою та законопроєктом. А саме, проєкт містить багато положень, які більш жорстко регулюють такі правовідносини та закладають доволі агресивні способи регулювання ринку тютюну (наприклад, фактичні обмеження щодо площі місць роздрібної торгівлі та заборони розміщення тютюнових й інших аналогічних виробів так, щоб вони були видимі поза межами та всередині місця роздрібної торгівлі).

Є й такі, хто критикує термінологічні розбіжності, зокрема, щодо форми пачки цигарок. Так, в законопроєкті вона вказана як кубовидна, натомість критики говорять, що Директива містить поняття «прямокутна».

Замість висновку

В будь-якому випадку, Рамкова конвенція ВООЗ із боротьби проти тютюну, декларує, що: «поширення тютюнової епідемії є глобальною проблемою, яка несе серйозні наслідки для здоров’я людей і вимагає якнайширшого міжнародного співробітництва та участі всіх країн в ефективних, незалежних і всебічних міжнародних діях у відповідь».

Проєкт Закону №4358 загалом може запобігти поширенню цієї епідемії, однак, додаткове широке обговорення, проведення реальних розрахунків втрат і компенсацій бюджетів не завадить. Це максимально сприятиме мінімізації негативних економічних наслідків, пов’язаних з прийняттям цього законопроєкту.

Вступити до АПУTelegram-каналYouTube-канал.

Якщо ви бажаєте підтримати діяльність АПУ, будемо вдячні, якщо ви зробите це за посиланням.

Do you have an interesting idea for an event?