Оновлені Правила поведінки працівника суду: коротко про головне

КИЇВ — 05 лютого 2021 року. Зі стартом нового року набула чинності нова редакція Правил поведінки працівника суду. Часу замало, але ознайомитися з оновленням потрібно. Тому ми зібрали ключові новації, про які точно варто знати. Допомогла виокремити головне Зореслава Кудиба, провідна адвокатка АО «Моріс Ґруп».

— З 1 січня набули чинності нові Правила поведінки працівника суду, затверджені рішенням Ради суддів України № 72 від 24.12.2020.

Ознайомившись із їх змістом, можна прийти до висновку про їх фактичне удосконалення та наповнення новими правилами для вирішення нагальних проблем у судочинстві.

Зупинимося на ключових

Якщо раніше ці Правила поширювались на будь-яку особу, яка працює в суді, крім суддів, то тепер вони діють і щодо працівників апарату суду. Хоча, як на мене, це просто зміна формулювання. Інші норми розділу 1 «Загальні положення» залишились незмінними.

У розділі 2 щодо етичної поведінки в п. 2.1. наведено нове формулювання стандартів етичної поведінки працівника апарату суду, які ґрунтуються на доброчесності, повазі до прав і свобод людини, її честі й гідності, неухильному дотриманні чинного законодавства України, недопущенні дій і вчинків, які можуть негативно вплинути на довіру до судової влади. Виключено також поняття «втрата гідності працівника суду», що, на мій погляд, є позитивним, адже вказане належить до моральних категорій, якими насправді легко маніпулювати.

Правила доповнені п. 2.3., відповідно до якого працівник апарату суду не повинен допускати, щоб його особисті, сімейні, суспільні або інші відносини чи інтереси впливали на його поведінку та прийняття рішень під час виконання ним службових чи посадових обов’язків. Вказана норма повинна сприяти неупередженості судової влади, адже хоч судочинство і здійснюють виключно судді, проте немалу роль відіграють і працівники суду.

Також доповнено перелік обов’язків працівника суду, серед яких:

— співпраця з колегами для підвищення якості роботи;

— уникнення неконструктивної критики колег;

— уникнення поширення чуток, обговорення особистого чи сімейного життя своїх колег, членів їх сімей та інших близьких осіб;

— заборона вживання невластивої діловому стилю лексики.

Цікаво й те, що згідно зі старою редакцією Правил у своїй службовій діяльності та поза службою кожен працівник суду був зобов’язаний прагнути бути обізнаним з усіма вимогами законів і підзаконних актів, правилами та процедурами щодо своїх службових обов’язків і неухильно виконувати їх. А тепер працівник апарату суду зобов’язаний бути обізнаним з усіма вимогами законів і підзаконних нормативно-правових актів, правилами та процедурами щодо своїх посадових обов’язків і неухильно виконувати їх.

Доповнено також обов’язки працівника суду у сфері професіоналізму. Наведу деякі з них:

— утримуватися від дій, що виходять за межі його посадових обов’язків і можуть вплинути на процес розгляду справ судом, а також від будь-яких дій, які можуть надавати перевагу одній зі сторін судового процесу або створювати враження про те, що це можливо;

— уникати висловлювання своїх оцінок та коментарів щодо судових рішень, публічних заяв по суті справ, які перебувають у провадженні суду, коментування судових рішень, якщо це не входить до посадових обов’язків та не здійснюється на виконання доручення керівництва у встановленому порядку;

— утримуватися від критики професійних дій суддів і працівників апарату суду, публічних висловлювань, що погіршують репутацію суду.

Отже, якщо до цього часу такі норми стосувалися суддів, то тепер вони також стосуватимуться й усіх інших працівників.

Частину Правил щодо виваженості та ввічливості працівників доповнено нормою, відповідно до якої під час виконання посадових обов’язків працівник апарату суду в разі, коли до нього звертаються, зобов’язаний представитися із зазначенням займаної посади. У спілкуванні з учасниками судового процесу слід використовувати прізвище, ім’я та по батькові, в допустимих випадках — ім’я та по батькові.

Працівник апарату суду повинен проявляти стриманість у разі емоційної критики чи образ з боку відвідувачів суду, зауважити щодо неприйнятності такої поведінки і необхідності дотримання порядку в суді та загальних норм ввічливого спілкування.

До Правил введено вимоги до поведінки працівника апарату суду в позаробочий час, відповідно до яких:

— поведінка працівника апарату суду в позаробочий час не повинна негативно впливати на роботу чи репутацію суду та довіру громадян до суду;

— працівник апарату суду повинен утриматися від розміщення інформації, коментарів чи реакцій, які можуть завдати шкоди його репутації чи авторитету судової влади, у соціальних мережах, на інтернет-форумах або за допомогою інших засобів комунікації;

— працівник апарату суду зобов’язаний утримуватися від участі у публічних заходах, які можуть завдати репутаційної шкоди авторитету судової влади.

Отже, Правила поведінки працівника суду доповнено новими нормами, спрямованими на підвищення довіри до судової влади та зміцнення її авторитету в очах суспільства.

Стати членом АПУ - надихаючий нетворкінг, експертиза, практичні інструменти для розвитку та інші переваги членства

The UBA web-site uses cookies and other technologies so that we can remember your preferences and find out exactly how you use our web-site. Processing of the given data takes place in accordance with the Regulation on the Processing and Protection of Personal Data of the All-Ukrainian Non-Governmental Organization "Ukrainian Bar Association". For more information about the Regulation please follow the link.
By clicking "YES", you consent to the use of cookies and other technologies when visiting our web-site.
YES