Портал «Дія»: проблеми використання та способи їх вирішення
КИЇВ — 15 грудня 2020 року. Відучора портал «Дія» приймає заяви ФОПів на отримання 8 000 грн допомоги на період посиленого новорічного карантину. Ми дізналися, як бути тим, хто не встиг вчасно подати заявку, нюанси роботи порталу та за яких умов потрібно звертатися до суду за відшкодуванням. Допоміг із цим Євген Каташинський, член Асоціації правників України, юрист Digilaw.
Спеціальний матеріал для The Page.
— Звертаю увагу на той факт, що інформація стосовно того, що 31 грудня — дедлайн для подачі заявки, є недостовірною.
Пункт 5 Порядку звернення та надання у 2020 році одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам, які можуть втратити доходи у разі повної заборони сфери їх діяльності внаслідок посилення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, що затверджений постановою КМУ № 1233 від 09.12.2020 (далі — Порядок № 1233), визначено, що виплати здійснюються за заявами, які подані до 21 грудня включно.
На вебсайті «Дія», так само як і в Telegram каналі Михайла Федорова та каналі «Дія», поширюється інформація стосовно того, що 31 грудня — останній день подання заявки.
Порядком № 1233 визначено 21 грудня в якості дедлайну, тому слід орієнтуватися саме на цю дату.
Що робити, якщо особа пропустила строк подачі заявки?
З власної вини. В такому випадку вже нічого змінити не можна. Порядок № 1233 чітко пов’язує право на отримання матеріальної допомоги із необхідністю подання заявки у встановлений період — до 21 грудня. Тобто якщо особа не вжила жодних заходів для того, щоб подати таку заявку, то вона автоматично втрачає право на отримання матеріальної допомоги.
З технічних причин. Якщо особа не змогла подати заявку з технічних причин (не працював застосунок та вебсайт «Дія»), то в цій ситуації шанси отримати матеріальну допомогу є, оскільки особа мала законні очікування на отримання матеріальної допомоги, однак з причин, що не залежали від неї, вона пропустила цей строк.
Куди звертатися?
Найбільш ефективним є звернення до суду. Слід зауважити, що доведеться сплатити 840,8 грн судового збору (який з 1 січня підвищиться до 908 грн), а також сплатити витрати на правову допомогу.
Якщо ви не можете подати заявку з технічних причин та маєте намір звертатися до суду, передусім, необхідно зафіксувати такі технічні проблеми. Зніміть на відео, як ви авторизуєтесь у застосунку і на вебсайті «Дія» та що саме відбувається далі (застосунок та вебсайт зависають, не відправляють заявку або видають помилку тощо).
Які вимоги до такого відео?
— Відео повинно надавати змогу чітко ідентифікувати вас (наприклад, щоб у кадр потрапив ваш паспорт/водійське посвідчення та ідентифікаційний код).
— На відео повинні бути проставлені дата та час.
— Рекомендуємо зняти декілька таких відео, а також зняти додатково ще одне в останній день подання заявок — 21 грудня близько 23:59:59.
Все це допоможе довести в суді, що ви намагалися реалізувати своє право на отримання матеріальної допомоги, однак з причин, що не залежали від вас, не змогли подати заявку.
Надалі зверніться до юриста, який підготує документи та подасть позов до суду.
Які законні підстави для звернення до суду?
Ч. 1 ст. 2 Закону України «Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб’єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 04.12.2020 № 1071-IX закріплює право застрахованої особи на отримання матеріальної допомоги в розмірі 8 000 грн.
Ч. 2 ст. 2 вказаного Закону визначає, що виплата одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам здійснюється на підставі заяв застрахованих осіб, поданих ними в електронній формі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг.
Тобто законодавцем визначена єдина форма подання заяви — електронна. Порядком № 1233 визначено період, протягом якого особа має право на подання заяви — до 21 грудня. Отже, неможливість подання такої заяви через технічні несправності в роботі електронної системи порушують законодавчо встановлене право особи на отримання матеріальної допомоги.
Щодо звернення до інших органів
Звертатися до інших органів немає сенсу, оскільки Порядок № 1233 визначає процедуру виплат. Державні органи не матимуть повноважень на здійснення виплати матеріальної допомоги поза межами визначених строків, оскільки такі дії з юридичного погляду будуть вважатися неправомірними.
Тому залишається лише захищати свої права в суді.