Як концепція «Дія Сіty» сприятиме конкурентній боротьбі за інвесторів

КИЇВ — 17 листопада 2020 року. 2 листопада у Верховній Раді України був зареєстрований законопроєкт №4303 «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в України». Він визначає особливості регулювання проєкту «Дія City» та визначає права й обов’язки резидентів концепції. Сам проєкт передбачає спеціальний правовий режим для ІТ-галузі. Детальніше про запропоновані новації розповіли Максим Саєвський, адвокат, партнер Digilaw, та Ілона Чута, членкиня Ради Комітету АПУ з питань телекомунікацій, інформаційних технологій та Інтернету, партнерка Digilaw. 

Спеціальний матеріал для The Page.

— ІТ-сфера надто приваблює законотворців, щоб існувати без постійних спроб врегулювати діяльність її представників. Проєкт Закону про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні (Проєкт) № 4303 від 02.11.2020 не перший, але досить амбіційний.

Цікавим є той факт, що проєкт «Дія Сіті» розгортається в час, коли в північного сусіда відбуваються несприятливі для прогресивної ІТ-спільноти процеси. Випадковість? Не впевнені. Попри концептуальну схожість з білоруським Парком високих технологій, що існує з 2005 р., вітчизняний Проєкт має що запропонувати потенційним резидентам. 

Розберемо запропоновані новації.

1. Хто може отримати статус резидента «Дія Сіті»

По-перше, це юридичні особи, зареєстровані на території України з метою здійснення підприємницької діяльності. Власне, і все. Всі інші, а головне — ФОПи — виведені за коло претендентів. Ще один чутливий критерій: наявність не менш як дев’яти залучених працівників із середньо місячною винагородою на рівні 1400 доларів США. На перший погляд, складається враження, що до резидентів «Сіті» вхід стартапам заборонений. І все ж для останніх зроблено певний виняток. Наведеним вище критеріям на етапі набуття спецстатусу можна і не відповідати, якщо юридична особа — претендент існує не менш як 24 місяці та запропонувала план реалізації стартап-проєкту. За своїм змістом схоже, що цей документ є нічим іншим, як pitch deck на грантову програму. Хоча при аналізі плану враховуватимуть наявність MVP та реальних користувачів/клієнтів продукту, остаточне прийняття рішення щодо присвоєння стартапу резидентства прийматимуть посадовці, і вже зараз зрозуміло, що вердикт матиме оцінювальний характер. В будь-якому разі, пільгові умови для резидентів-стартапів діятимуть обмежений час. По закінченню цього строку стартапу, аби продовжити користуватись перевагами резиденства, доведеться вже через шість місяців забезпечити рівень винагороди на рівні 1400 доларів США, а ще через шість місяців — збільшити кількість працівників до 9 осіб.

2. Питання працевлаштування

Трудові відносини співробітників та резидентів «Дія Сіті» пропонується частково вивести з-під регулювання Кодексу законів про працю (нагадаємо, КЗпП був прийнятий в 1971 р., тому ідея виглядає логічною, хоча і не комплексною). Іншими словами, резидент може одночасно залучити дві форми трудового найму. Перша — це класичний трудовий договір, де працівник залишається з повним спектром наявних прав та соціальних гарантій. Друга — гіг-контракт, де всі взаємовідносини між резидентом та здобувачем, як-то підстави звільнення та навіть можливість використання засобів відеоспостереження за особою, визначаються за домовленістю сторін. Це не означає відсутність основних гарантій, які передбачені для звичайних працівників за КЗпП: змусити працювати понад 40 годин на тиждень не вдасться. А ось звільнити лише за наявності невмотивованого бажання резидента — без питань. 

3. Прозорість та самоврядування

Резидент «Дія Сіті» зобов’язаний щорічно надавати уповноваженому органу звіт про відповідність критеріям резидентства, зокрема, надати аудиторський звіт за результатами перевірки даних бухгалтерського обліку і показників фінансової звітності резидента «Дія Сіті», що включені до фінансової інформації, яка подається на підтвердження відповідності заявника критеріям. Як саме це буде відбуватися з компаніями приватного права, як і наявність бажання у резидентів ділитися такою інформацією, поки залишається відкритим питанням. В «Дія Сіті» планується також існування органів самоврядування, що складаються з резидентів, і це означає, що різні наявні організації, які розвивають індустрію протягом останніх 10-15 років, повинні будуть налагоджувати співпрацю з уповноваженими представниками.

4. Інтелектуальна власність

Вирішені деякі правові колізії, що існували між Цивільним кодексом і Законом України про авторське право та суміжні права стосовно майнових прав інтелектуальної власності. Хоча й майнові права на твір залишено за автором та роботодавцем/замовником спільно, майнові права на комп’ютерні програми/бази даних, створені у зв’язку з виконанням трудового договору, належать роботодавцеві. Для порівнянні: в США є концепція work made for hire, згідно з якою майнові і немайнові права на певні види робіт можуть з моменту створення належать роботодавцеві/замовникові. До речі, в Англії концепція подібна до наявної української.

5. Договори про непереманювання, нерозголошення та неконкуренцію — те, про що досвідчені ІТ-спеціалісти кажуть «в Україні це не працює», знайшло відбиток в Проєкті. Перші два не надто продумані, проте норми про неконкуренцію відповідають світовій практиці, хоча як саме це буде регулюватися тими ж судами, що ще вчора виносили рішення про відмову в стягненні збитків за такими договорами (спираючись на невідповідність Конституції), знову незрозуміло.

6. Інвестиції та опціони

Хоча ці положення — одні з найочікуваніших, прописані досить формально, але передбачено, що сторони корпоративного договору можуть обрати застосовне право, залишаючи право вибору юрисдикції за засновниками.

Загалом, запропонована ініціатива сигналізує всім партнерам — гравцям технологічного сектору, що Україна в конкурентній боротьбі за інвесторів не збирається залишатись осторонь. 

Проте попри наявність посилань на гарантії державою стабільності умов господарської діяльності резидентам «Дія Сіті», цьому питанню в Проєкті не вистачає конкретики. Наприклад, доцільно передбачити, що вимоги до резидента за показниками кількості працівників (гіг-працівників) та їх середньомісячної винагороди є незмінними або не підлягають перегляду в бік їх збільшення. Також відкрите й основне питання — податковий режим резидентів. Пропозицій в цьому питанні достатньо, залишається очікувати на політичне рішення. Для підтримки конкуренції воно має бути не гіршим, ніж у сусідніх країнах.

Стати членом АПУ - надихаючий нетворкінг, експертиза, практичні інструменти для розвитку та інші переваги членства

The UBA web-site uses cookies and other technologies so that we can remember your preferences and find out exactly how you use our web-site. Processing of the given data takes place in accordance with the Regulation on the Processing and Protection of Personal Data of the All-Ukrainian Non-Governmental Organization "Ukrainian Bar Association". For more information about the Regulation please follow the link.
By clicking "YES", you consent to the use of cookies and other technologies when visiting our web-site.
YES