Юрбіз & благодійна діяльність: точки дотику
КИЇВ — 09 вересня 2020 року. Як співвідносяться поняття бізнесу та благодійності: суперечать чи доповнюють одне одного? Це безглузді витрати під назвою «вода в пісок» чи справжні інвестиції в майбутнє? З чого варто розпочати та що потрібно враховувати при організації благодійних заходів? Про це та п’ятірку аргументів на користь благодійності розповіли Сергій Погребной і Михайло Харенко, співзасновники БФ «Дихай», партнери Sayenko Kharenko.
«Треба розуміти, що це — дорога з двостороннім рухом: чим успішніша громада, тим успішніший і бізнес. А чим більше він заробляє, тим більше може запропонувати суспільству. Тож час почати сприймати благодійність, як взаємовигідне партнерство».
Примітка* Матеріал підготовлено спільно з Веронікою Радченко, директоркою БФ «Дихай».
Не так давно від одного доволі успішного бізнесмена ми почули фразу: «У мене бізнес, а не благодійний фонд», після чого довго дискутували. Згодом ми із задоволенням дізналися, що його компанія спочатку приєдналася до благодійної акції, а потім і запровадила власну програму корпоративно-соціальної відповідальності (далі — КСВ). І хоча приємно знати, що завдяки нам в Україні побільшало на одну свідому компанію, ми все ж були трохи здивовані тим, що багато хто з представників середнього та великого бізнесу досі сприймає будь-які благодійні ініціативи, як даремні та безглузді витрати.
Таке ставлення до КСВ було дуже розповсюдженим на початку 2000-х, коли й терміну такого майже ніхто не знав. Проте зараз, на щастя, вітчизняний бізнес все більше розуміє, що сучасна компанія, що «грає в довгу», має певний позитивний імідж і планує залишатися на ринку ще не один рік, не може бути просто інструментом для заробляння грошей. Але, як це не дивно, ще не всі «перейшли на сторону добра», тому прямо зараз ми сподіваємося, так би мовити, показати дорогу ще комусь із українських бізнесменів.
Поїхали?
Є думка, з якою важко не погодитися — мовляв, усі добрі вчинки є егоїстичними, адже приносять задоволення самому благодійнику. А оскільки ми, юристи, представляємо, мабуть, найорганізованіший, найсистемніший та найпрагматичніший вид бізнесу, свої аргументи на користь благодійності ми перерахуємо по пунктах.
По-перше. Треба розуміти, що сьогодні поняття бізнесу та благодійності не просто не суперечать одне одному, а навіть доповнюють. Важко уявити сучасний бізнес, який не переймається проблемами суспільства, де він працює. Треба просто розуміти, що це — дорога з двостороннім рухом: чим успішніша громада, тим успішніший і бізнес. А чим більше він заробляє, тим більше може запропонувати суспільству. Тож час бізнесу сприймати благодійність, як взаємовигідне партнерство.
По-друге.Мабуть, не відкриємо таємниці зазначивши, що західна бізнес-спільнота вже давно оцінює та обирає з-поміж потенційних партнерів, зокрема, і з огляду на відповідальність компанії. А це ще один аргумент на користь того, що благодійність — це не викидання грошей на вітер, а вигідна довгострокова інвестиція у власний розвиток та добробут. Коли бізнес регулярно та системно допомагає (й правильно розповідає про свої ініціативи — це теж надважливо) благодійним фондам або ж реалізує власні проєкти в межах глобальної стратегії сталого розвитку компанії, це сигнал для суспільства та партнерів, що перед ними — відповідальна компанія, що прийшла надовго, і справи в неї йдуть добре. Так вона створює власний позитивний імідж і будує довірливі відносини зі своїми стейкхолдерами.
Третя причина для старту благодійності — вона допоможе вам перетворити своїх однодумців на клієнтів або партнерів, адже спільні цінності зближують іноді навіть краще за перспективи та бажання заробити.
Четвертий аргумент — це додаткова можливість згуртувати власних співробітників та надати їм впевненості, що їхній роботодавець — не жадібна корпоративна машина, націлена лише на заробляння грошей, а відповідальний член суспільства, компанія, працювати в якій престижно.
Ну і п’ятий, найегоїстичніший аргумент на користь благодійності — допомагаючи комусь, ви справді відчуєте неймовірне задоволення від того, що змінюєте щось на краще. Хтось допоможе своєму місту, хтось — цілому регіону чи навіть країні. А комусь під силу розпочати й глобальні зміни.
Про власний кейс
Ми в Sayenko Kharenko завжди підтримували різноманітні благодійні ініціативи — тут мова і про фірму загалом, і про окремі ініціативи наших співробітників. Проте на початку цього року, коли світ стикнувся з небувалим викликом через пандемію коронавірусу, ми спільно з українськими бізнесменами В’ячеславом Лисенком та Юрієм Кривошеєю заснували Благодійний фонд «Дихай». Адже виклики, до яких не була готова європейська система охорони здоров’я, нашу могли зруйнувати повністю. Тоді ми об’єдналися, щоб збирати кошти для надання фінансової допомоги українським лікарням, лікарям і науковцям, які борються з розповсюдженням COVID-19 в Україні. Ми допомагали українським лікарням апаратами ШВЛ, індивідуальними засобами захисту, зволожувачами повітря та навіть постільною білизною. Проте заглиблюючись у вивчення проблем нашої медичної системи, ми зрозуміли, що українські лікарні потребують більш комплексної та системної допомоги, ніж виключно в межах боротьби з пандемією. Тому вирішили розширити програму допомоги українським лікарням, зробивши питання боротьби з пандемією лише частиною програми, за якою працюватиме Фонд.
Сьогодні він продовжує працювати та об’єднувати однодумців, а проблем для вирішення тільки більшає. Але ми віримо в успіх, оскільки працюємо системно та поступово.
Сподіваємося, нам вдалося переконати тих, хто досі сумнівався, що благодійність — це не безглузді витрати під назвою «вода в пісок», а справжні інвестиції в майбутнє — і окремої компанії, і суспільства, в якому вона працює.