Карантинні підсумки: як обмеження вплинули на роботу з приватними клієнтами?

КИЇВ — 04 вересня 2020 року. Настав час перших посткарантинних висновків — поступово ми дізнаємося про вплив обмежень на кожну галузь юридичної практики. Питання перше — робота з приватними клієнтами. Про головні зміни, на які варто звернути увагу, розповів Олександр Онуфрієнко, партнер Юридичної фірми Asters.

— Звичайно, коронавірусна криза та пов’язані з нею карантинні обмеження досить серйозно вплинули на роботу з приватними клієнтами. Хотів би виділити декілька найважливіших моментів, які змусили нас внести корективи у свою роботу з цією категорією клієнтів. 

1. Багато бізнесменів побудували бізнес-процеси на базі особистої резидентності. В основі такого підходу лежить необхідність прожити в якій-небудь країні (або навпаки — не допустити проживання) понад 183 дні протягом року. І ось із масовим закриттям кордонів в цьому році довести свою резидентність у деяких приватних клієнтів буде дуже-дуже проблематично. Але саме неприємне при цьому те, що невідомо, наскільки в майбутньому продовжиться така невизначеність. Але вже зараз можна зробити висновок, що до питання обрання резидентності приватної особи слід підходити, виходячи з критерію обмеженої мобільності принаймні на наступний рік.

2. Збирання та оформлення документів в декількох юрисдикціях також стало проблематичним. Десь нотаріуси не працюють, десь працюють, але неможливо проставити апостиль. Десь все можна оформити, але неможливо оригінали перевезти з країни в країну, а скан-копії не скрізь приймають. І скільки це може тривати — ніхто не знає, так що окремі бізнес-плани і контракти скасовуються. Отже, конкретні операції слід планувати не тільки виходячи з економічних підстав, а і враховуючи можливість отримання у розумні строки відповідних документів.

3. Всі обмеження, пов’язані з коронавірусом, аж ніяк не є підставою для того, щоб послабився міжнародний режим боротьби із «сумнівними» грошима. Більш того, він тільки посилився — з 28 квітня цього року набув чинності Закон «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» №361-IX. Він вніс досить істотні коригування в систему фінансового моніторингу і контролю в нашій країні. Наприклад, цей Закон не містить формального строку для втрати особою статусу PEP (так звані публічні особи —politically exposed person). Як і передбачалось Директивою 5AML та рекомендаціями FATF, суб’єкти первинного фінансового моніторингу повинні будуть виходити з принципу once a PEP — could always remain a PEP. Тобто особа, яка одного разу набула статусу PEP, надалі визнається такою протягом необмеженого часу. Але підсилена увага буде приділятися не тільки особистим фінансовим операціям РЕР, але і членам їхніх сімей та пов’язаним з ними особами. До останніх відносяться фізичні особи, які відповідають хоча б одному з таких критеріїв: відомо, що такі особи мають спільне з PEP бенефіціарне володіння юридичною особою, трастом чи іншим подібним правовим утворенням або мають будь-які інші тісні ділові зв’язки з PEP; є кінцевими бенефіціарними власниками юридичної особи, трасту чи іншого подібного правового утворення, про які відомо, що вони де-факто були утворені для вигоди PEP. Як бачимо, коло осіб, до фінансових операцій яких, починаючи з цього року, вже приділяється підвищена увага з боку фінансових та контролюючих органів, значно розширилося. Отже, ми можемо констатувати, що обмеження, пов’язані з коронавірусом, накладаються на підсилення контролю за фінансовими операціями приватних клієнтів.

4. Є ще один момент, пов’язаний з коронавірусними обставинами — це обмежена можливість особистого спілкування консультантів з клієнтами. Так, ми всі опанували різні технічні засоби, які дають нам змогу вільно спілкуватися онлайн 24 години на добу. Але, як показує практика, найбільш важливі та делікатні операції приватні клієнти бажають обговорити тет-а-тет, і в цьому є певний сенс. Але в нинішніх умовах такі зустрічі доводиться заздалегідь готувати, особливо коли клієнт і консультант знаходяться в різних країнах.    

З усього наведеного вище консультанти зробили певні висновки. Бізнес-схеми і бізнес-процеси повинні бути побудовані так, щоб орієнтуватися на існування саме ось в таких кризових умовах не кілька днів, а досить тривалий період. А для цього потрібно врахувати кілька моментів. Перший: час застосування типових бізнес-схем пройшов остаточно. Ті схеми, які застосовувалися до одних клієнтів, не спрацюють щодо інших. Ліквідація іноземних компаній, перенесення резидентства в Україну або навпаки, створення «сабстанса» за кордоном — це залежить тільки від характеру конкретного бізнесу, фактичного проживання клієнта і його близьких. Другий: всі перераховані питання повинні бути тісно ув’язані в одну концепцію ще «на березі», до початку конструювання бізнес-схеми.

Та без огляду на такі надзвичайні обставини, будемо працювати далі, пристосовуючись до реалій ХХІ століття.

Do you have an interesting idea for an event?