Гральний бізнес: легалізовано. Що тепер?

КИЇВ  17 липня 2020 року. На початку поточного тижня ВРУ прийняв один з найбільш резонансних законопроєктів. Ми розглянули оновлені «правила гри» на полі легалізованого грального бізнесу та з’ясували наскільки, врешті, дієвими є зміни та до яких наслідків вони можуть призвести. Допомогла із цим провідна адвокатка АО «Моріс Ґруп» Зореслава Кудиба.

Спеціальний матеріал для The Page.

— 14.07.2020 Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор». Прийняття нормативного акту викликало значний резонанс у суспільстві. Спробую проаналізувати основні положення цього нормативного акту.

1. Відповідно до цього законопроєкту пропонується дозволити в Україні азартні ігри в казино, в тому числі в мережі Інтернет, букмекерську діяльність, гральні автомати, гру в Інтернет-покер. Вся діяльність такого рожу може проводитися виключно за наявності відповідної ліцензії та онлайн-моніторингу грального обладнання.

2. Творчі конкурси, спортивні змагання, інша гра, яка проводиться без одержання гравцем призу чи виграшу,  лотереї тощо не будуть вважатися азартними іграми.

3. Цікавими є нововведення щодо обмеження участі особи у відвідуванні гральних закладів. Так, особа на підставі власноруч поданої заяви може обмежити себе у відвідуванні таких закладів на строк від шести місяців до трьох років. Крім того, за обґрунтованою заявою членів сім’ї особа теж може бути піддана такому обмеженню за рішенням уповноваженого органу та суду, якщо вона завдає шкоду самому собі та/або своїй сім’ї шляхом приведення до тяжкого матеріального стану.

4. Обов’язковою стане ідентифікація (верифікація, встановлення даних) гравця чи відвідувача на підставі оригіналу документа, що посвідчує особу та підтверджує його вік.

Гравцями не можуть бути такі особи: недієздатні та обмежено дієздатні особи; особи, які не досягли 21 року; особи, які відповідно до законодавства мають відповідні обмеження;  особи, які перебувають в стані наркотичного чи алкогольного сп’яніння; особи визнані адміністрацією закладу небажаними;  особи, внесені до Реєстру осіб, яким обмежено доступ до гральних закладів та (або) участь в азартних іграх (далі -- Реєстру).

Проте незрозуміло, яким чином організатор азартних ігор буде встановлювати дієздатність гравця та чи перебуває особа в стані наркотичного чи алкогольного сп’яніння.

Відвідувачами грального закладу також не можуть бути особи, молодші 21 року, та особи, внесені до Реєстру.

5. Гральне обладнання буде розміщуватися виключно у приміщеннях гральних закладів — у спеціальних гральних зонах. Кожна одиниця грального обладнання, розміщеного в гральному закладі (крім гральних столів, у тому числі з кільцем рулетки), має бути підключена до онлайн-системи організатора азартних ігор, що пов’язана каналами зв’язку з Державною системою онлайн-моніторингу.

Організатор азартних ігор може здійснювати свою діяльність в мережі Інтернет через вебсайт, доменне ім’я якого знаходиться в доменній зоні.UA. Вебсайт організатора азартних ігор повинен належати організатору азартних ігор на праві власності чи праві користування.

Проведення азартних ігор у гральних закладах казино будуть дозволятися виключно на території спеціальних гральних зон. Територією спеціальної гральної зони для гральних закладів казино вважаються території:

1. Готелів (будівлі, комплексу будівель) категорії «п’ять зірок», з номерним фондом не менше 150 (ста п’ятдесяти) номерів для міста Києва;

2. Готелів (будівлі, комплексу будівель) категорії «п’ять зірок» з номерним фондом не менше 100 (ста) номерів для інших населених пунктів;

3. Заміського комплексу відпочинку  об’єкта нерухомості, що розташований за межами міста та складається з двох або більше будівель та споруд, загальною площею не менше 10 тисяч квадратних метрів, з обов’язковим оснащенням готелем категорії «п'ять зірок»;

4. Спеціальної територіальної гральної зони, створеної за рішенням Кабміну.

Вводиться поняття інвестиційної ліцензії на діяльність з організації та проведення азартних ігор казино, яка видається за умови будівництва заявником готельного комплексу категорії «п’ять зірок», з номерним фондом не менше 200 (двохсот) номерів (у місті Києві) або 150 (ста п’ятдесяти) номерів (в інших містах) та дає право здійснювати організацію та проведення азартних ігор у гральних закладах казино, розміщених у такому готельному комплексі; плата за її видачу не стягується, строк її дії становить 10 років.

Організатори букмекерської діяльності можуть здійснювати букмекерську діяльність виключно в букмекерських пунктах, розміщених на території спеціальної гральної зони, якою вважаються території:

1. Будівель, в яких розташовані готелі категорії «три зірки», «чотири зірки» та «п’ять зірок» з номерним фондом не менше 50 (п’ятдесяти) номерів для міста Києва;

2. Будівель, в яких розташовані готелі категорії «три зірки», «чотири зірки» та «п’ять зірок» з номерним фондом не менше 25 (двадцяти п’яти) номерів для інших населених пунктів;

3. Територія іподромів.

Гральні автомати буде дозволено розміщувати виключно у спеціальних гральних зонах, а саме на територіях:

1. Готелів (будівлі, комплексу будівель) категорії «три зірки», «чотири зірки» та «п’ять зірок» з номерним фондом не менше 50 (п’ятдесяти) номерів для міста Києва;

2. Готелів (будівлі, комплексу будівель) категорії «три зірки», «чотири зірки» та «п’ять зірок» з номерним фондом не менше 25 (двадцяти п’яти) номерів для інших населених пунктів.

Прикінцевими та перехідними положеннями передбачено, що лише після введення в експлуатацію Державної системи онлайн-моніторингу організатори азартних ігор зобов’язані будуть під'єднати гральне обладнання до такої системи протягом шести місяців з дня введення в експлуатацію Державної системи онлайн-моніторингу. Безпосередньо вказана державна система має бути введена в експлуатацію протягом двох років з дня набрання чинності цим законом. З огляду на вказане, існує велика ймовірність зловживань в цій сфері за відсутності належної системи державного контролю протягом як мінімум двох з половиною років.

І в підсумку

Законом будуть введені суттєво нові правила організації азартних ігор в Україні. Проте, наскільки ці правила реально працюватимуть та чи не приведуть до негативних наслідків, може показати лише практика застосування цього нормативного акту.

Стати членом АПУ - надихаючий нетворкінг, експертиза, практичні інструменти для розвитку та інші переваги членства