«Зберігайте спокій та баланс»: антикризові поради від Олександра Мамуні

КИЇВ — 07 травня 2020 року. Несподівані зміни — це регулярне явище, від якого неможливо та не варто ховатися. Універсального рецепта для виживання у нібито кризові періоди не існує, тож спробуємо його віднайти. Ми поспілкувалися із партнером ЮФ Aequo, Головою Комітету АПУ з інтелектуальної власності Олександром Мамунею та дізналися, яким такий рецепт бачить він.

«Якщо ми всі підемо один одному на зустріч, то виграємо». Тому що «якщо почнемо сваритися – програють всі»

— Перша і ключова рекомендація. Щоб виграти в цій ситуації, в жодному разі не треба боятися. Будь-які панічні настрої впливають на поведінку людини. Це коли негативні наслідки ще не настали, а ти вже боїшся їх і раптово додаєш до нормальної поведінки префікс «не»: робити ненормальні кроки, керуючись страхом.

Це найважливіше в умовах невідомості — не допускати страху, а навпаки, вичікувати, виглядати та шукати нові можливості в мінливих обставинах. Включати креативне мислення, яке у багатьох людей відключено упродовж 99% часу. Бо ми думаємо та діємо звичками. За них відповідає окрема частина головного мозку, що споживає менше енергії. Людський організм влаштований так, що для виживання заощаджує її, відповідно, креативні частини головного мозку зазвичай «сплять», бо є енерговитратними.

Та наразі саме той випадок, коли для багатьох ситуація буде дискомфортною, тому що постійно будуть приймати рішення, яких ніколи не приймали. Тобто відмовлятися від звичної поведінки.

Ви ж щось робите машинально? Вранці встали, заварили каву, вмилися. Минає час, і ви навіть не пам’ятаєте, що робили це. Ось така поведінка нині з біологічного погляду не вигідна. Затребуваним буде саме креативне мислення. І виграє, відповідно, той, хто схильний до нього. Творчість буває різною: картини, музика, художні твори. Та підприємницька творчість — окремий вид мистецтва.

Отже підсумуємо! Не боятися та включати творчий потенціал на повну. Кожну небезпеку сприймати як можливість і, відповідно, робити проєкцію на майбутнє саме такою амбітною. Думати ж треба про те, як заробити більше, а не як витрачати менше.

Все перераховане — ключові принципи розвитку в незвичайній ситуації. Ми називаємо її кризовою, та вона насправді просто незвичайна. «Кризова» — це негативне визначення. А «нетривіальна» — тут все-таки трохи інший зміст і якості. При негативному трактуванні одразу займаєш оборонну позицію, мовляв, «Як нам боротися з кризою?», «Як вижити?». А при позитивній: «Як нам варто поводитися?», «Як розвиватися?», «Як у нових умовах нам стати краще?», «Як у конкурентних умовах зайняти більшу частку ринку завдяки чомусь або комусь?».

Ринок, зокрема юридичний, навряд чи буде рости в обсягах. Наразі можна збільшувати обсяг роботи на ньому двома шляхами. Перший, гірший — від конкурента. Це не найкращий шлях, бо означає необхідність боротися, воювати. А другий — саме збільшення обсягу роботи від збільшення обсягу ринку загалом. Створювати сегменти попиту, придумуючи нові послуги, відкриваючи абсолютно нові розрізи в бізнесі і таким чином збільшувати власну вагу та впливати на інших. Другий варіант не передбачає нанесення комусь шкоди, а лише загальне зростання та особисте зокрема.

Якщо ти піонер — твій відсоток буде найбільшим. Класичні приклади — Google, Tesla. Коли чогось не було, а потім з’явилося і, відповідно, виник попит. Gооgle отримали премію за відкриття значного сегмента ринку. А Ілон Маск не змагався з BMW за споживача, який хотів купити машину з двигуном внутрішнього згоряння. Він не вбачав сенсу ображати цих гігантів, тому обрав шлях новацій, створивши сегмент ринку, пов’язаний з електромобілями. Такі ось приклади блакитних океанів.

Можливо, тепер ми побачимо те, чого раніше не було: новий попит, неймовірний розвиток та зростання ринків послуг.

Про підлеглих, оренду та фінанси. Рецепт грамотного керування

Унікального рецепта немає. В умовах неможливості використання великих площ потрібно домовлятися з орендодавцями. А тим, у свою чергу, необхідно розуміти, що перебувають в одному човні з орендарями. Вони мають чітко усвідомлювати, що орендар — єдине джерело їх прибутку, тому якщо «стати в позу», сказавши: «Платіть стільки ж або ще більше, компенсуйте мої втрати» — це не приведе до позитивного результату.

Якщо ми всі підемо один одному назустріч, то виграємо. А якщо почнемо сваритися — програють всі.

Щодо колег і підлеглих логіка точно така сама. Команда, що має високий ступінь довіри до лідера, здатна зрозуміти, що в період змін необхідно максимально мобілізуватися і, можливо, піти на певні тимчасові позбавлення. Це дозволить виграти на довгострокову перспективу.

Не секрет, що ринок масово втілює заходи щодо мінімізації витрат — як не крути, щоб «не вилетіти в трубу» у стратегічній перспективі. Можливо, зараз варто вжити певних заходів оперативного реагування на зміни. Це точкові, обмежені в часі речі, та просто необхідні для втілення тих великих ідей, про які я говорив на початку: нові можливості, розширення та творчість. Для нього ж потрібен ресурс — людський, матеріальний. Якщо зараз не вжити заходів щодо його збереження, то потім почнуться проблеми з творчістю.

Необхідно зберігати баланс — завжди та всюди.

Do you have an interesting idea for an event?