Реформа третейського судочинства: «до» та «після»

КИЇВ — 30 квітня 2020 року. Вчора Кабінет Міністрів України вніс до Верховної Ради України законопроєкт щодо вдосконалення порядку утворення та діяльності третейських судів. Про поточну динаміку та стан розвитку третейських судів в Україні, новації законопроєкту та потенційні подальші зміни ми поговорили з Тарасом Шепелем, головою Третейської палати України, членом правління Dejure Foundation, членом Громадської ради доброчесності.

«Третейський суд – це суд вибору та найвищої довіри сторін»

Якою є роль третейського судочинства для України наразі?  

— В умовах низької довіри до судів в Україні як бізнес, так і громадяни намагаються уникати ситуацій, що можуть призвести до судової тяганини. При укладенні договорів з іноземними контрагентами сторони передбачають арбітражні угоди про підпорядкованість справ міжнародному арбітражу. У світі не арбітраж є альтернативою державним судам, а скоріше навпаки, сторони йдуть до державного суду лише якщо не домовилися про арбітраж. Значно більша кількість рішень третейських судів, на відміну від державних, виконуються сторонами добровільно, і не оскаржується сторонами. Третейські суди можуть вирішувати будь-які спори, що випливають з договорів, окрім певних обмежених виключень. Наприклад, покладення обов’язків на державні органи, споживчих, трудових, спорів, та у випадках, якщо предметом спору є нерухоме майно. Значна кількість боргових спорів може перейти на вирішення до третейських судів, щойно до культури договору увійде звичка включати третейську угоду про вирішення спорів визначеним сторонами третейським судом.

Раніше Ви зазначали, що, хоча Закон «Про третейські суди» набув чинності ще в 2004 році, і за цей час було створено 515 третейських судів, вони не стали поширеним інструментом вирішення спорів. Чому? Що стало на заваді?

— Попри велику кількість, існує небагато третейських судів, створених при організаціях, які є відомими, мають репутацію незалежних, дбають і розвивають третейське вирішення спорів. Достатньо навіть одного чи декількох широковідомих, з гарною репутацією, третейських судів для того, щоб такий спосіб вирішення спорів набув популярності. І, при цьому, ним користувалися так само активно, як і зверненням до державних судів.

Та, на жаль, суспільство і бізнес поки мало обізнані про можливості третейського захисту прав у такому розгляді. Розвитку заважають і міфи. Наприклад, про невиконання рішень, або можливість їх скасування державним судом.

Насправді ж рішення третейського суду визнається через державний суд за простою та швидкою, майже автоматичною процедурою, після чого виконується так само, як і рішення державного суду. При цьому, воно не оскаржується. Можна лише подати заяву про скасування рішення. Та не через незгоду з вирішенням справи по суті, а лише у разі, якщо третейський суд поклав обов’язки на особу, яка не є учасником спору, склад суду не відповідає угоді сторін, чи предмет спору не підпорядкований третейському суду.

Одна з переваг третейського вирішення спору – швидкість. Це означає, що спір раз і назавжди вирішується лише в одній інстанції. Апеляції та касації немає.

Розкажіть про поточну динаміку та стан розвитку третейських судів.

Дослідження, здійснене протягом 2018 року завдяки допомозі програми USAID «Нове правосуддя», наданій через Громадську організацію «Фундація ДЕЮРЕ», дозволило виявити, що, попри те, що кількість зареєстрованих третейських судів сягає 515, з яких офіційно припинили діяльність 21, з решти лише 248 розглянули бодай одну справу.

У 2017—2018 роках справи розглядали лише 39 третейських судів. Менш як 40 виконують вимогу закону щодо оприлюднення документів третейського суду -- положення, регламенту та списку суддів.

Зараз невелика кількість третейських судів розглядає справи, включення третейських застережень поступово, але набирає популярності. На жаль, важко сказати, наскільки часто третейські застереження вносяться в договори, адже зміст договорів, як правило, конфіденційний, а спори виникають лише в поодиноких випадках.

Висновок про те, що третейські суди розглядають справи, можна зробити з аналізу реєстру судових рішень, бо там оприлюднюються ухвали державних судів про видачу виконавчих документів на виконання рішень третейських судів.

22 квітня уряд схвалив проєкт закону «Про внесення змін до деяких законів України (щодо вдосконалення порядку утворення та діяльності третейських судів з метою відновлення довіри до третейського розгляду)». Чи може прийняття такого Закону змінити ситуацію із третейським судочинством в Україні? Які пропоновані новації є найважливішими?

— Коли цей закон набуде чинності, всі третейські суди мають пройти перереєстрацію, та відповідати ряду підвищених вимог як до публічності інформації про них, так і наявності засобів для роботи, знаходження в певному місці і доступності до комунікації, що мають забезпечити їх засновники. Перші роки потрібні для утворення третейських судів, які будуть незалежними, працювати при авторитетних репутаційних організаціях, складатися з відомих юристів, до яких є довіра. Люди і бізнес мають більше дізнатися про третейські суди, навчитися їх обирати і довіряти їм. Третейські суди, які існують лише на папері, яких неможливо знайти, які не відповідають критеріям публічності, мають зникнути. І лише через три роки третейські суди знову зможуть розглядати спори стосовно нерухомого майна.

Як відбуватиметься контроль за діяльністю третейських судів?

— Третейський суд – це суд вибору та найвищої довіри сторін. Зазвичай, спір вирішують троє суддів, які є фахівцями у спірних відносинах, що мають забезпечити самі сторони, призначаючи третейських суддів у справу. Отже, головним контролером третейського суду є сторони спору, без довіри та взаємної згоди яких неможливе звернення до третейського суду. Організації, які утворюють третейські суди, і самі третейські судді мають дбати про репутацію третейського суду, його зручність для сторін, фаховість. Так це працює у всьому світі.

Особливістю України буде процедура утворення третейських судів, що має відбуватися через дозвіл на це спільноти третейських суддів. Критерії обґрунтованості діяльності третейського суду буде визначати Всеукраїнський з’їзд третейських суддів, а застосовувати обрана ним Третейська палата України. Палата зможе розглядати скарги на третейські суди, але ухвалювати лише рекомендаційні рішення, без втручання в діяльність третейського суду.

Це має мати характер лише інформування потенційних учасників третейського розгляду, з метою допомоги при обранні третейського суду, і стимулювати дотримання третейськими суддями закону та етичних засад. Все в цій системі орієнтовано на споживача послуги третейського розгляду, і підкорено лише його інтересам. Отже, головним контролером діяльності третейських судів мають бути споживачі їх послуг.

Do you have an interesting idea for an event?