Комендантська година: бути чи ні?

КИЇВ — 14 квітня 2020 року. Комендантська година вже введена у декількох регіонах, а в Нацполіції стверджують, що без надзвичайного стану вона носить виключно рекомендаційний характер. Та чи насправді це так? Наскільки законним є введення таких заходів без НС і  чи можливе воно у всеукраїнському масштабі? Відповідь надав Євген Грушовець, партнер Ario Law Firm.

— Без огляду на те, що відповідно до чинного законодавства, комендантську годину можливо запровадити  лише за умови встановлення режиму надзвичайного стану, (який, в свою чергу,  вводиться Указом Президента України, який підлягає затвердженню Верховною Радою України протягом 2-х днів з моменту звернення), навіть тут є свої нюанси.

Відповідно до ст.18 Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану», запровадження комендантської години, тобто заборони перебувати на вулицях та інших громадських місцях без спеціально виданих перепусток і посвідчень особи у встановлений час доби можливо з наступних підстав:

— здійснення масових терористичних актів, що супроводжуються загибеллю людей чи руйнуванням особливо важливих об’єктів життєзабезпечення;

— виникнення міжнаціональних і міжконфесійних конфліктів, блокування чи захоплення окремих особливо важливих об’єктів або місцевостей, що загрожує безпеці громадян і порушує нормальну діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування;

— виникнення масових безпорядків, що супроводжуються насильством над громадянами, обмежують їх права і свободи;

— спроби захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу України шляхом насильства;

— масового переходу державного кордону з території суміжних держав;

— необхідності відновлення конституційного правопорядку і діяльності органів державної влади.

Жодного слова про запровадження комендантської години через виникнення пандемій у переліку вище не йдеться.

Тобто, навіть у випадку запровадження в Україні надзвичайного стану, правомірність такого заходу як комендантська година можна буде оскаржувати.

До речі, додатковий захід надзвичайного стану — перевірка документів у громадян, а, в необхідних випадках, і проведення особистого огляду  речей, транспортних засобів, багажу, приміщень і житла – допускається лише за вищезазначених обставин. Катаклізми та пандемії до цього переліку так само не входять.

Тому введена у деяких регіонах комендантська година дійсно може мати лише тільки рекомендаційний характер, а притягати громадян до відповідальності за її недотримання – протизаконно.

Do you have an interesting idea for an event?

The UBA web-site uses cookies and other technologies so that we can remember your preferences and find out exactly how you use our web-site. Processing of the given data takes place in accordance with the Regulation on the Processing and Protection of Personal Data of the All-Ukrainian Non-Governmental Organization "Ukrainian Bar Association". For more information about the Regulation please follow the link.
By clicking "YES", you consent to the use of cookies and other technologies when visiting our web-site.
YES