Ключові податкові зміни на час карантину: аналітика від Андрія Реуна

КИЇВ — 02 квітня 2020 року. Абсолютно універсальна та детальна аналітика останніх податкових законодавчих змін від Андрія Реуна, партнера, керівника податкової практики Юридичної Групи LCF, заступника Голови Комітету АПУ з податкового права. Податок на прибуток підприємств, єдиний податок та додана вартість, акцизний податок і ввізне мито, податок із доходів фізичних осіб та ЄСВ, земля та нерухоме майно. Навіть адміністрування податків і проведення перевірок та розгляду скарг — це максимально всеосяжний матеріал, для вас.

— Враховуючи безпрецедентну ситуацію, пов’язану із запровадженням в Україні карантину, березень 2020 року можна безсумнівно вважати місяцем податкової підтримки бізнесу з боку держави. Незважаючи на те, що бізнес очікував більшої підтримки, запроваджені податкові зміни знижують податкове навантаження в період неможливості або значного ускладнення ведення діяльності з тим, щоб дозволити бізнесу швидше відновити свій фінансовий стан після завершення карантину.

Зокрема, в березні Верховна Рада України прийняла 2 закони, спрямовані на підтримку платників податків на період карантину: Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (надалі – «Закон № 533») та Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019)» (надалі – «Закон № 540»). Закон № 533 набув чинності 18.03.2020р., а Закон № 540 набув чинності з 02.04.2020р. 

Слід відзначити, що Закон № 540 не лише запроваджує додаткові податкові преференції, але й зменшує деякі пільги та обмеження, раніше запроваджені Законом № 533. Ймовірно, українські парламентарі вважають, що карантин скоро завершиться і бізнес буде в змозі сплачувати податки як і раніше, незважаючи на значні втрати доходів та збитки, понесені за час карантину.

Ключові зміни, які були запроваджені Законами № 533 та 540 можливо згрупувати наступним чином:

1. Зміни щодо податку на прибуток підприємств

1.1. Платників податків на прибуток звільнено від застосування податкових різниць передбачених п. 140.5.9 Податкового кодексу України (обмеження щодо віднесення до складу витрат понад 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року) щодо коштів (вартості лікарських засобів) які добровільно ними перераховані (передані) для надання медичної допомоги хворим на коронавірус.

1.2. Закладам охорони здоров’я державної та комунальної власності, а також особі, уповноваженій на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я. надано право зменшувати об’єкт оподаткування на суму доходів, внаслідок отримання ними коштів або товарів: лікарських засобів добровільно переданих юридичними та/або фізичними особами протягом дії карантину.

1.3. Надано право особі, уповноваженій на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, безоплатно постачати належні їй товари (лікарські засоби, медичні вироби та/або медичне обладнання), необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19). При цьому, заклади охорони здоров’я державної або комунальної форми власності, що є платниками податку на прибуток підприємств, зменшують фінансовий результат до оподаткування та суму доходів, визнаних внаслідок отримання таких товарів.  

2. Зміни щодо єдиного податку

Збільшено обсяги граничного доходу для суб'єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування. Зокрема для суб’єктів першої групи платників єдиного податку обсяг доходу збільшено з 300 тис. грн 00 грн. до 1 млн грн., другої групи - з 1,5 млн  грн до 5 млн грн грн., третьої з 5 млн грн. до 7 млн грн.

3. Зміни щодо податку на додану вартість

3.1. На період дії карантину, ввезення на територію України та постачання  на території України товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби,  звільняються від оподаткування податком на додану вартість. Перелік таких товарів визначається Кабінетом Міністрів України.

Законом № 533 не було передбачено звільнення від ПДВ операцій з постачання вищезазначених товарів, що було цілком обґрунтовано виправлено Законом № 540.

Звільнення застосовується до операцій, здійснених починаючи з 17 березня 2020 року. При цьому, положення Податкового кодексу України (ПКУ) щодо нарахування «компенсуючих» ПДВ-зобов’язань та пропорційного віднесення сум до ПДВ кредиту до таких операцій не застосовуватимуться. 

3.2. Також на період, що закінчується останнім числом місяця, в якому завершується дія  карантину, запровадженого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби, вищезазначені операції, а також операції з безоплатного постачання товарів/послуг, що здійсненні громадськими об’єднаннями та/або благодійними організаціями, не включаються такими громадськими об’єднаннями або благодійними організаціями при обрахунку загальної суми ПДВ-оподатковуваних операцій, при досягненні якої такі суб’єкти зобов’язані зареєструватись платниками ПДВ.

4.         Зміни щодо акцизного податку

4.1. Тимчасово спрощено порядок виробництва дезінфекційних засобів, зокрема, надано державним підприємствам, які є виробниками спирту етилового право використовувати вироблений ними спирт для виробництва дезінфекційних засобів без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників спирту, за умови обладнання місць відпуску дезінфекційних засобів засобами обліку виробленої продукції, та участі представників контролюючого органів у контролі за дотриманням умов денатурації спирту.

4.2. Також до 15 серпня 2020 року включно  продовжено терміни погашення податкових векселів, виданих виробниками або імпортерами палива для реактивних двигунів та/або бензинів авіаційних які припадають на період з 1 березня по 31 травня 2020 року.

4.3. Для спирту етилового, який використовується для виробництва дезінфекційних засобів, до 31 травня 2020 року акцизний податок встановлено за ставкою 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту.

5. Зміни щодо ввізного мита

Лікарські засоби, медичні вироби та/або медичне обладнання, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України, будуть звільнені від сплати ввізного мита, що має зробити такі товари більш доступними.

Законом № 540 було уточнено, що звільнення від сплати ввізного мита товарів, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, коронавірусної хвороби діє тимчасово, до 30 червня 2020 року.

6. Зміни щодо податку з доходів фізичних осіб

Сума коштів (вартість лікарських засобів) для надання медичної допомоги хворим, дезінфекційних засобів і антисептиків, медичного та виробів, які добровільно перераховані (передані) громадським об’єднанням (благодійним організаціям), органам виконавчої влади протягом карантину, включається до податкової знижки у повному обсязі при реалізації права на податкову знижку за результатами 2020 року.

7. Зміни щодо ЄСВ

Законом № 540 передбачено тимчасове звільнення від нарахування, обчислення та сплати ЄСВ для ФОП (в тому числі «єдинників»), осіб, які провадять незалежну професійну діяльність (адвокати, нотаріуси та інші) та членів фермерських господарств. Таке звільнення передбачене в частині сум, що підлягають сплаті вищевказаними особами за себе за періоди з 1 по 31 березня та з 1 по 30 квітня 2020 року.  Тобто, якщо такі особи мають найманих працівників, то ЄСВ за них необхідно сплачувати. Водночас, штрафні санкції за деякі порушення щодо сплати такого ЄСВ  у періоди з 1 по 31 березня та з 1 по 30 квітня 2020 року застосовуватись не будуть. Також, протягом періодів з 1 по 31 березня та з 1 по 30 квітня 2020 року платникам єдиного внеску не нараховується пеня, а нарахована пеня за ці періоди підлягає списанню.

Разом з тим, вищезазначені особи можуть прийняти рішення про нарахування, обчислення та сплату ЄСВ за періоди з 1 по 31 березня та з 1 по 30 квітня 2020 року.

8. Зміни щодо плати за землю

Законом № 540 змінено норму щодо плати за землю, запроваджену Законом № 533. Зокрема, зменшено строк протягом якого така плата не сплачується, «з 1 березня по 30 квітня 2020 року» на «з 1 березня по 31 березня 2020 року», проте відстрочено її сплату до 30 червня 2020 року без застосування штрафу та пені.

9. Зміни щодо податку на нерухоме майно

Також, Законом № 540 змінено норму щодо податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, запроваджену Законом № 533. Зокрема, зменшено строк, протягом якого об’єкти нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, не є об’єктом оподаткування податком, з 1 березня по 30 квітня 2020 року» на «з 1 березня по 31 березня 2020 року».

Строк сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за податковий  період – квітень 2020 року відстрочено до 30 червня 2020 року без нарахування пені та штрафних санкцій за порушення термінів сплати податкових зобов’язань щодо загальних термінів сплати податкового зобов’язання за такий період.

Також запроваджено правила подання уточнюючих податкових декларацій з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, щодо періодів березень та квітень 2020 року.

10. Зміни в адмініструванні податків, проведенні перевірок та розгляду скарг

10.1. Не застосовуються штрафні санкції за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня по 31 травня 2020 року, крім санкцій за:

— порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;

— відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

— порушення правил обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, цільового використання пального, спирту етилового платниками податків та обладнання акцизних складів.

— порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

10.2.    Протягом періоду з 1 березня по 31 травня 2020 року платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

10.3.    Встановлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім  документальних позапланових перевірок за заявами про відшкодування з бюджету податку на додану вартість та фактичних перевірок, в частині порушення вимог законодавства в частині обліку, ліцензування, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, цільового використання пального та спирту етилового платниками податків, обладнання акцизних складів.

10.4. Також встановлено правило, що камеральна перевірка податкової декларації (крім податкової декларації з податку на додану вартість) за звітні (податкові) періоди березень – травень 2020 року, або уточнюючих розрахунків (крім уточнюючих розрахунків з податку на додану вартість), що були подані платниками податків протягом березня-травня 2020 року, може бути проведена лише протягом 60 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.

10.5. Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період до 31 травня 2020 року. Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.

10.6. На період з 18 березня по 31 травня 2020 року зупиняється перебіг строків давності притягнення до відповідальності за податкові правопорушення.

10.7. Передбачено перенесення строків подання податкових декларацій за 2019 рік фізичними особами до 1 липня 2020 року та сплати податків за ними до 1 жовтня 2020 року.

10.8. Тимчасово не застосовуються штрафні санкції за такі порушення, вчинені у періоди з 1 по 31 березня, з 1 по 30 квітня 2020 року та з 1 по 31 травня 2020 року:

 несвоєчасна сплата (несвоєчасне перерахування) ЄСВ;

 неповна сплата або несвоєчасна сплата суми ЄСВ одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується ЄСВ (авансових платежів);

 несвоєчасне подання звітності з ЄСВ до податкових органів.  

10.9.    Протягом періодів з 1 по 31 березня, з 1 по 30 квітня 2020 року та з  1 по  31 травня 2020 року платникам єдиного внеску не нараховується пеня, а нарахована пеня за ці періоди підлягає списанню.

10.10. Встановлено мораторій на проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на період з 18 березня по 31 травня 2020 року.

10.11. Документальні перевірки правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, зупиняються до 31 травня 2020 року.

10.12. Крім того, на період по 31 травня 2020 року включно, зупинено перебіг строків процедури адміністративного оскарження, щодо скарг платників податків (крім скарг щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від'ємного значення з податку на додану вартість), що надійшли (надійдуть) до 31 травня 2020 року та/або які не розглянуті станом на 18 березня 2020 року. З 1 червня 2020 року перебіг строків, які зупинялися, продовжується з урахуванням часу, що минув до такого зупинення.

Замість висновку:

Більшість запроваджених податкових змін є безумовно позитивними та сприятимуть боротьбі з коронавірусом й підтримці бізнесу в нинішній ситуації. Водночас, з огляду на непередбачуваність тривалості карантинних заходів, зменшення Законом № 540 періодів звільнення від плати за землю та податку на нерухоме майно, так само як і зупинення строків розгляду адміністративних скарг платників податків без прямої заборони на нарахування пені за період такого зупинення, вбачаються передчасними.

Окрім цього, на сьогоднішній день, законодавець жодним чином не врегулював питання сплати процентів за кредитними зобов’язаннями бізнесом, на який істотно вплинуло запровадження карантину, наприклад, торговельно-розважальні центри та інші орендодавці, орендарі яких виявились «під карантином», та безпосередньо такі орендарі. Такому бізнесу доцільно було б надати податкові канікули або безвідсоткову відстрочку щодо сплати податків до погашення процентів за кредитними зобов’язаннями, нарахованих за період карантину.

Також очевидним є той факт, що надання навіть тих пільг, які передбачені Законами № 533 та 540, не залишиться непомітним для державного бюджету. Вже сьогодні від платників податків можна почути про збільшення випадків блокування податкових накладних з різноманітних підстав. Отже наповнення бюджету відбуватиметься за рахунок тих же платників податків, які ще оговтались від зменшення обсягів доходів та понесених збитків. Запровадження обмежень на блокування податкових накладних для такого бізнесу могло б бути тією підтримкою, на яку бізнес зараз очікує. Водночас, запровадження таких обмежень має також унеможливлювати зловживання недобросовісних платників податків. 

З огляду на те, що малий та середній бізнес очевидно несе істотні збитки, ймовірно, що надходження до бюджету з податку на прибуток підприємств в 2020 будуть меншими, аніж в попередніх роках. Який період часу потрібен для того, щоб бізнес відновився від наслідків обмеження діяльності наразі визначити неможливо, оскільки це питання є індивідуальним для кожного конкретного бізнесу та впливу на нього обмежень, запроваджених у звязку з установленням карантину. Разом з тим, вбачається, що сьогодні саме час для впровадження податку на виведений капітал, коли прибутки бізнесу оподатковуватимуться лише в разі їх виведення з бізнесу. 

Стати членом АПУ - надихаючий нетворкінг, експертиза, практичні інструменти для розвитку та інші переваги членства

The UBA web-site uses cookies and other technologies so that we can remember your preferences and find out exactly how you use our web-site. Processing of the given data takes place in accordance with the Regulation on the Processing and Protection of Personal Data of the All-Ukrainian Non-Governmental Organization "Ukrainian Bar Association". For more information about the Regulation please follow the link.
By clicking "YES", you consent to the use of cookies and other technologies when visiting our web-site.
YES