«Реформа ДФС — ключовий пріоритет не тільки Мінфіну, але й всього державного апарату», — Сергій Верланов, заступник Міністра фінансів України
15 березня цього року відбудеться довгоочікуваний І Форум з митного права та міжнародної торгівлі. На заході провідні експерти розкажуть про новітні тенденції та поділяться практичними лайфхаками митного оформлення. Один зі спікерів форуму — Сергій Верланов, заступник Міністра фінансів України, який розповість про реформу ДФС та її наслідки для бізнесу.
За словами Сергія Верланова, фіскальні органи мають концентрувати свої зусилля на нових якостях у роботі: попередженні несплати та ранньому реагуванні, інтенсивній міжнародній співпраці із нашими партнерами із обміну інформацією та запобіганню транскордонним зловживанням на інтелектуальній, водночас швидкій, роботі із трансфертним ціноутворенням. Під час виступу Сергія Верланова ви дізнаєтеся про таке:
— Реформа ДФС — ключовий пріоритет не тільки Мінфіну, але й всього державного апарату. Ми бачимо, що не виходить об’єднати митницю і податкову службу в одну ефективну юридичну особу. Те, що не запрацювало належним чином за останніх шість років, вже й не запрацює.
— Крім того, світ не стоїть на місці. Майбутнє податків — за цифровими технологіями, оскільки податки на 90% — це проста арифметика! «Людський фактор» там тільки шкодить, особливо з такими технологіями, як кешлес і світовими тенденціями відходу від банківської таємниці. У зв’язку з цими процесами зникли завдання, які зумовлювали логіку об’єднання податкової та митниці.
— Тому наше завдання зараз — розділити ДФС на рівнозначні за функціоналом органи та реформувати кожний окремо, забезпечити керованість, функціональну ефективність та демілітаризацію обох органів. Водночас, реформа ДФС не повинна впливати на сталість бюджетних надходжень, оскільки 2019 рік є роком найбільшого виклику в історії України з фінансування зовнішнього і внутрішнього боргу. На їх погашення і обслуговування у бюджеті України на 2019 рік передбачено 417 мільярдів гривень — майже третина бюджету.
— Все одразу зробити неможливо. І як перший крок ми вже ініціювали створення двох окремих центральних органів виконавчої влади — Державної податкової і Державної митної служб. Обидві вони підпорядковуватимуться Кабінету Міністрів і координуватимуться Міністерством фінансів, яке і розробляє державну політику в податковій та митній сферах. Другим кроком ми сформували Міжвідомчу робочу групу з реформи ДФС, до складу якої увійшли представники органів виконавчої влади, міжнародних та громадських організацій, народні депутати, експерти, представники бізнесу. Робоча група аналізує пропозиції по реформі податкової та митниці та подає на розгляд Кабміну розроблені рекомендації. За півтора-два місяці ухвалимо положення про функціонал обох служб і після цього оголосимо конкурс на їхніх очільників.
— Після розділення потрібно провести інституційну перебудову всередині кожної зі структур. Завдання, які стоять перед податковою і митницею — різні. Якщо податкова — це, насамперед, адміністрування податків і сервісна функція для бізнесу, то митниця — це спершу безпека, і тільки потім — адміністрування податків при переміщенні товарів через митний кордон. У податкової, натомість, функція безпеки відсутня апріорі.
— Про те, що податкова служба має бути сервісною, а не каральною, говориться вже дуже давно. Вивівши податкову в окрему організацію, ми справді зможемо впроваджувати в ній сервісну культуру, розвивати її аналітичні функції та максимально електронізувати взаємодію платника податків та податківців.
— Зараз близько 60% контактів платника з ДФС здійснюються безпосередньо через центри обслуговування платників (ЦОПи). Люди приходять до ЦОПів, стоять у черзі, потребують часу працівників, щоб отримати послуги, які можна без втрати суті чи зручності перевести в електронний кабінет платника. Зареєструвати бухгалтерську книгу для розрахункових операцій, отримати витяг з реєстру єдиного платника податків, зареєструватися платником єдиного податку, звірити стан виконання податкових зобов’язань — усе це можна буде, не виходячи з дому, за допомогою комп’ютера чи мобільного телефону.
— Для великих платників податків пропонуємо підсилити наявний вже спеціалізований Офіс великих платників високопрофесійними фахівцями з ринку — податковими консультантами, аудиторами та юристами, які займатимуться аналітичною роботою. У фокусі цього підрозділу будуть трансфертне ціноутворення та міжнародне оподаткування. Мінфін напряму працюватиме з Організацією економічного співробітництва та розвитку та обмінюватиметься інформацією щодо трансфертного ціноутворення, встановлення кінцевих бенефіціарів доходів та митної вартості товарів.
— Після роз’єднання митниці та податкової фокус робитиметься на сервісний підхід, на ризик-орієнтовану систему у перевірках, що сприятиме залученню інвестицій в економіку країн. Водночас, податкова міліція має залишитися компактною службою ізайматися безпосередньо фінансовими злочинами в межах тієї підслідності, яка наразі є у податкової міліції. Коли перші роки діяльності доведуть її інституційну спроможність, тоді варто або шляхом прийняття закону, або іншим чином трансформувати її в орган, який буде займатись усіма економічними злочинами.
Про це та багато іншого ви дізнаєтеся на I Форумі з митного права та міжнародної торгівлі вже незабаром. Реєстрація на захід триває, подробиці — за посиланням.