Остання практика «антирейдейрської комісії»: як захистити своє майно
КИЇВ – 15 червня 2018 року. Комітет з корпоративного права та фондового ринку спільно з Комітетом з нерухомості та будівництва Асоціації правників України провели засідання, присвячене останній практиці Комісії Міністерства юстиції України з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації (Антирейдерської комісії).
Ключовим спікером була запрошена Олена Сукманова, заступник Міністра юстиції з питань державної реєстрації. Крім того, участь у обговоренні брали Олена Перцова, радник Aequo, Сергій Смірнов, радник Sayenko Kharenko,та Віталій Гайдук, голова Комісії Міністерства юстиції України з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, Директор департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України. Модерував зустріч Леонід Антоненко, позаштатний радник ЮФ «Астерс», Голова постійної комісії Київської міської ради з питань власності.
Леонід Антоненко у вступному слові відмітив: «В неділю вступає в силу Закон про ТОВ. Одна з основних його новел – це вилучення з Статуту інформації про учасників і передача держреєстраторам ексклюзивного права вести облік прав власності на частки у капіталах ТОВ. Далі, закон спрощує деякі вимоги до документів, на основі яких вносяться зміни до державного реєстру. Наприклад, тепер буде достатньо подати акт приймання-передачі частки, підписаний двома сторонами, підписи яких завірені нотаріусом. Коли законопроект обговорювався у парламентському комітеті, лунали скептичні оцінки щодо цього нововведення. Висловлювалась думка про те, що угоди, які тягнуть зміни у реєстрі, мають бути нотаріально посвідчені і лише той нотаріус, який завіряв угоду, повинен мати право і обов’язок внести зміни до реєстру. Ці пропозиції були відхилені, а відтак проблем, що обов’язково виникатимуть внаслідок лібералізації режиму обертання часток у статутному капіталі ТОВ, доведеться вирішувати нашій колезі – пані Сукмановій».
Під час заходу учасники розкрили питання, чи дійсно та чому комісія Мінюсту є дієвим інструментом захисту порушеного права, обговорили практичні аспекти вибору способу захисту та навели судову практику оскарження рішень комісії.
Олена Сукманова пояснила: «В межах реформи децентралізації замість одного Укрдержреєстру у нас з’явилось 10 тис. реєстраторів, (нотаріуси, державні і комунальні підприємства, і реєстратори – працівники сільських і селищних рад і райдержадміністрацій). Тож замість більш-менш зрозумілої, хоч і не ідеальної, адміністративної вертикалі, з’являються тисячі людей, компетенції яких часто не вистачає для вирішення складних питань адміністрування реєстру прав власності на нерухоме майно і корпоративні права. Закон дозволяє реєстраторам , які працюють в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та ФОП навіть не мати юридичної освіти.»
Доповідач навела статистику з діяльності комісії. Завдяки поширенню інформації про діяльність комісії та позитивний досвід громадяни та представники бізнесу, адвокати доволі часто звертаються до Комісії. Це надає нам можливості оперативно втрутитися та відновити законні права шляхом задоволення таких скарг. Переважну більшість (близько 70 відсотків) скасованих реєстраційних дій складають дії реєстраторів, менша частина це реєстраційні дії нотаріусів.
Велику частку задоволених скарг проти дій реєстраторів нової хвилі Олена Сукманова пояснила особливостями перехідного періоду, протягом якого на місцях формується необхідна компетенція. На її думку, переваги зручності і доступності нової системи не можуть бути перекреслені випадками зловживань.
Віталій Гайдук звернув увагу на те, що скасовані реєстраційні дії (сотні на рік) по відношенню до їх загальній кількості (понад мільйон на рік) складають незначну частку. Мінюст серйозно ставиться до своїх обов"язків щодо здійснення контролю над якістю послуг, які надають державні реєстратори. «Працюємо одночасно і над підвищенням кваліфікації і над притягненням до відповідальності свідомих порушників, позбавляючих їх прав доступу до реєстру», - зазначив пан Гайдук.
Олена Перцова привернула увагу до обмеженості ефекту від втручання комісії. Комісія не оцінює по суті законність документів, які подаються на реєстрацію, або їх достовірність. Комісія перевіряє законність дій самих реєстраторів, чи додержана ними процедура і регламент реєстраційних дій. На практиці часто трапляються випадки, коли правопорушники повторно звертались до державного реєстратора після скасування попередньої реєстраційної дії. Вони виправляли ті процедурні помилки або формальні неточності, яких припустився реєстратор при вчиненні скасованої реєстраційної дії. І повторно зверталися до реєстратора на підставі тих самих незаконних документів, але вже цього разу уникаючи старих формальних помилок. У такій ситуації комісія відмовляла у задоволенні повторної скарги здивованих власників, які були вдруге позбавлені прав власності за тією самою схемою.
Відповідаючи на запитання модератора про те, чи не приведе боротьба із процедурними неточностями до захоплення власності у повній відповідності із формальними вимогами законодавства, пані Сукманова розповіла про важливі системні заходи, яких вживає Мінюст для протидії рейдерству як такому.
Зокрема, значний прогрес спостерігається у питанні синхронізації державних реєстрів. Цього року після завершення такої синхронізації між Державним земельним кадастром і реєстром речових прав кількість скарг значно зменшилась, оскільки система автоматично блокує реєстраційну дію, яка формується на підставі викривлених даних з Державного земельного кадастру. Наступний крок – синхронізація реєстрів із даними реєстру судових рішень. Якщо реєстраційна дія вчиняється на підставі фейкового рішення суду, система зможе заблокувати спробу такої реєстрації, якщо не знайде відповідного рішення суду у державному реєстрі судових рішень. В такій системі фальсифікація судових рішень з метою захоплення власності втрачає сенс. В Мінюсті сподіваються, що синхронізація реєстрів відбудеться до кінця поточного року.
Відповідаючи на питання аудиторії, пані Сукманова визнала, що наразі немає жодного вироку суду щодо притягнення до відповідальності осіб, винних у подачі на реєстрацію фальсифікованих або очевидно незаконних документів. Попри те, що Мінюст неодноразово звертався до правоохоронних органів із відповідними сигналами, про результати кримінальних розслідуваннях у Мінюсті поки що не чули. «Вироки суду проти злочинців будуть найкращим інструментом у приборканні рейдерства» — підкреслила Олена Сукманова. «За відсутності результатів на цьому напрямку було прийнято правильне і своєчасне рішення створити механізм адміністративного розгляду скарг з одночасним внесенням виправлень у Реєстр. Ми не підміняємо компетенцію суду. Разом із судами захищаємо порушені права, але різними інструментами», — наголосила пані Сукманова.
Долучайтеся до заходів Комітетів АПУ, у нас ви отримаєте багато корисних практичних порад від найкращих фахівців різних галузей права. З нами завжди цікаво та корисно!