Комітет з конкурсного права підтримує запровадження інституту приватних виконавців

КИЇВ – 29 травня 2019 року. Асоціація правників України отримала відповідь Комітету з питань правової політики Верховної ради України щодо ініціативи по запровадженню інституту приватних виконавців.

На цю відповідь невідкладно відреагував профільний комітет — Комітет з конкурсного права АПУ, а саме:

Андрій Авторгов, адвокат, к.ю.н., голова підкомітету виконавчого провадження Комітету з конкурсного права Асоціації правників України зазначив: «У відповіді Комітету ВР йдеться про те, що з точки зору традицій європейського права, зокрема Європейського суду з прав людини, виконання судових рішень є обов’язком та основною функцією держави. Перекладання ж цього обов’язку на недержавні структури з метою вирішити проблеми неефективності державної виконавчої служби, на думку Комітету, її не вирішує.

У зв’язку з цим звертаємо увагу на такі аргументи:

Європейський суд неодноразово зазначав у своїх рішеннях, що право на суд, захищене статтею 6, було б ілюзорним, якби національна правова система Високої Договірної Сторони дозволяла, щоб остаточне, обов’язкове для виконання судове рішення залишалося невиконаним на шкоду будь-якій зі сторін (рішення у справі «Горнсбі проти Греції»). Ефективний доступ до суду включає право на виконання судового рішення без невиправданих затримок (див. рішення у справі «Іммобільяре Саффі» проти Італії», «Юрій Миколайович Іванов проти України»).

Посилання Європейського суду на те, що виконання судового рішення має розглядатися як невід’ємна частина «судового процесу» для цілей статті 6 Конвенції означає те, що усі ті гарантії, які передбачені в § 1 статті 6 Конвенції, повинні застосовуватися і на стадії виконання рішення.

При цьому Європейський суд в жодному рішенні жодним чином не стверджував те, що виконання судового рішення має виконуватись саме державним органом, а не, наприклад, особою, яку держава може на це уповноважити.

АПУ розуміє побоювання Комітету щодо «можливості неконтрольованих зловживань», проте слід зазначити, що запровадження приватних судових виконавців в жодному разі не означає усунення держави від функції виконання судових рішень. Держава здійснюватиме контроль та регулювання шляхом ліцензування, страхування професіональної відповідальності, атестації приватних виконавців, гарантуватиме захист, у тому числі судовий у разі порушення прав та законних інтересів стягувача або боржника.

Слід зазначити, що аналогічні побоювання висловлювались перед запровадженням в Україні інституту приватного нотаріату. Пройшов не один рік, і вже чуються думки щодо ліквідації нотаріату державного.

Не витримує критики посилання Комітету на «традиції європейського права», оскільки приватні судові виконавці успішно працюють в таких європейських країнах, як Франція, Нідерланди, Люксембург, Італія, країнах Східної Європи — Чехії, Болгарії, Словенії, Румунії, Словаччина.

Водночас, Асоціація правників України погоджується з позицією Комітету щодо запровадження недержавних форм виконання рішень як альтернативи державним, яку буде обирати виключно стягувач».

Юліан Хорунжий, член Ради Комітету з конкурсного права АПУ, також прокоментував цей лист та зауважив:

«Комітет ВР зазначає, що виконання судових рішень є обов’язком та основною функцією держави, а перекладання цього обов’язку на недержавні структури, по суті, є недоцільним та проблему не вирішує.

Це доволі сумнівні доводи профільного комітету Верховної Ради, які, з одного боку, підтверджують той факт, що держава в особі відповідних органів влади зі своїми обов’язками абсолютно не справляються (а як по-іншому назвати коефіцієнт стягнення по виконавчим документам на рівні небагато більше 4 відсотків), а з іншої сторони, що робити, не знають теж.

По суті, позиція профільного комітету полягає в тому, що краще нічого не робити і залишити той статус-кво, який не влаштовує нікого і є одним із факторів, який вивів Україну в одну з держав-лідерів по скаргам в Європейський суд з прав людини, ніж, вивчивши позитивний досвід сусідніх держав, провести давно назрілу реформу.

Якраз досвід країн, які здійснили таку реформу, і показує, що її запровадження робить ефективним і дієвим систему виконання судових рішень як в цілому, так і в частині державної виконавчої служби зокрема».

Рада Комітету з конкурсного права найближчим часом направить офіційне звернення до Комітету з питань правової політики Верховної ради України про перегляд наданої позиції з урахуванням досвіду європейської та світової практики.

 

Do you have an interesting idea for an event?

The UBA web-site uses cookies and other technologies so that we can remember your preferences and find out exactly how you use our web-site. Processing of the given data takes place in accordance with the Regulation on the Processing and Protection of Personal Data of the All-Ukrainian Non-Governmental Organization "Ukrainian Bar Association". For more information about the Regulation please follow the link.
By clicking "YES", you consent to the use of cookies and other technologies when visiting our web-site.
YES