Етика адвоката: договір починається з довіри

КИЇВ — 28 лютого 2017 року. Асоціація правників України (АПУ) розпочинає новий інформаційний проект «Етика адвоката». У межах проекту ми запропонуємо Вам низку статей щодо практичних питань застосування правил професійної етики у повсякденній роботі та як вони можуть допомогти адвокату в захисті прав і свобод клієнта.

Пропонуємо до Вашої уваги матеріал «Договір починається з довіри або як побудувати довіру у відносинах із клієнтом при укладанні договорів про надання правової допомоги» від адвоката Марини Старовойтової, заступника голови правління ГО «Всеукраїнське об’єднання адвокатів, які надають безоплатну правову допомогу».

***

З договору про надання правової допомоги починається захист прав, свобод та інтересів клієнтів, тому цей документ є дуже важливим в адвокатській діяльності.

Звісно, за договором про надання правової допомоги адвокат зобов’язується здійснити захист, представництво або надати інші види правової допомоги клієнту, однак саме в договорі повинні бути передбачені умови та порядок надання такої допомоги. Клієнт зобов’язаний оплатити надання правової допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання договору.

Адвокатська практика складається із захисту, який є одним із видів адвокатської діяльності. Але існують й інші види правової допомоги, які також є видами адвокатської діяльності, а саме: надання правової інформації, консультацій і роз’яснень з правових питань, правового супроводу діяльності клієнта, складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру, спрямованих на забезпечення реалізації прав, свобод і законних інтересів клієнта, недопущення їх порушень, а також на сприяння їх відновленню в разі порушення.

І тут вже виникає проблема, яка полягає в наступному: оскільки клієнт безпосередньо є тією особою, яку захищає адвокат, то він спостерігає за правовою допомогою, так би мовити, з середини, тобто не зовсім об’єктивно, та не завжди розуміє стратегії і тактики захисту та майже завжди вимагає певних гарантій від адвоката щодо правильності його дій.

Звісно, клієнта не влаштує абиякий результат, йому потрібний лише той, який відповідає його інтересам. У випадку захисту від підозри, обвинувачення — це виправдання, тобто доведення невинуватості, закриття кримінального провадження або звільнення від покарання. Так чи інакше, адвокат не може гарантувати своєму клієнту нічого, крім якісного захисту та гарантій адвокатської діяльності, які передбачені Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».

Гарантії адвокатської діяльності дуже важливі, оскільки вони безпосередньо спрямовані на дотримання інтересів не тільки адвоката, а й безпосередньо клієнта, який користується правовою допомогою адвоката.

Тому в договорі про надання правової допомоги, особливо де видом адвокатської діяльності є забезпечення захисту клієнта, вони необхідні та є запобіжником від порушень прав.

Тобто, коли адвокат хоче гарантувати що-небудь клієнту, він може посилатися на гарантії адвокатської діяльності, а при порушенні відповідних гарантій своєю діяльністю їх відстоювати та захищати.

Водночас, клієнт зобов’язаний сплатити адвокату гонорар за надання правової допомоги, а тому в договорі про надання правової допомоги гонорар, його розмір та складові частини дуже важливі.

Для того щоб договір відповідав принципам справедливості, добросовісності й розумності, потрібно в самому договорі узгодити розмір гонорару та його складові частини.

Договір про надання правової допомоги повинен гарантувати клієнту якісну правову допомогу, а адвокату — винагороду за надану правову допомогу.

Краще за все чітко визначити в договорі порядок обчислення гонорару. Оскільки можливий фіксований розмір або погодинна оплата, а також, в разі потреби, виокремити в договорі, що є фіксованим розміром, а що тарифікується погодинно.

Треба передбачити можливі підстави для зміни розміру гонорару, які водночас повинні бути чітко виписані в договорі.

Крім того, дуже важливим є саме порядок сплати гонорару, оскільки сам факт того, що договір було підписано сторонами, не свідчить про те, що обумовлений у ньому гонорар сплачено.

Вкрай важливим є передбачення в договорі умови щодо повернення гонорару або його частини клієнту, а саме: вказати, в якому разі це можливо, а в якому — ні.

Обґрунтування розміру гонорару саме в договорі про надання правової допомоги захистить сторони в подальшому від непорозумінь, оскільки в Законі України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» передбачено, що гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. 

Тому при обґрунтуванні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини.

Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час, а тому повинні враховуватися також і строки, і терміни, а також їх перегляд у зв’язку зі збільшенням витраченого адвокатом часу на надання правової допомоги.

Згідно з правилами адвокатської етики адвокат зобов’язаний надавати правову допомогу клієнтам, здійснювати їх захист та представництво компетентно і добросовісно, що передбачає знання відповідних норм права, наявність необхідного досвіду їх застосування, доскональність в урахуванні всіх обставин, що стосуються доручення клієнта, та можливих правових наслідків

Ключовим питанням є те, що правова допомога повинна забезпечити «обґрунтовану можливість» викладати доводи у справі так, щоб не ставити у невигідне становище сторону, що є суб’єктом права, на правову допомогу в його виконання, ретельну підготовку до виконання доручення.

Тобто адвокат повинен проявляти ініціативу та вживати заходів, а не лише реагувати на звинувачення, а також врахувати в договорі про надання правової допомоги важливі умови, які в подальшому будуть захищати інтереси обох сторін договору.

***

Ви матимете нагоду поспілкуватися з автором Мариною Старовойтовою під час V Східноукраїнського юридичного форуму АПУ, який відбудеться 10 березня 2017 року у Харкові.

Якщо у Вас є бажання розповісти про власну практику застосування правил професійної етики та поділитися порадами з колегами, пишіть на адресу: pr@uba.ua. Контактна особа — Оксана Кожухівська.

У вас є цікава ідея заходу?