Мельнік Дмитро Володимирович

Освіта, рік закінчення: Магістр права, юридичний факультет КНУ імені Тараса Шевченка, 2018 рік

Сфера діяльності: Практикуючий юрист

Місце роботи та посада: АО "Арцінгер", юрист

Досягнення в юридичній практиці

Завдяки КПМГ та Арцінгер я мав честь бути долученим до багатьох складних та комплексних проектів. Вони були не тільки викликом з професійної точки зору (зокрема тому, що треба було багато чому навчитися у надзвичайно стислі терміни – енергетичному праву майже не навчають в юридичних ВНЗ), але й важливими проектами для розвитку всієї нашої держави.

Серед таких досягнень під час моєї роботи в КПМГ я хотів би виділити наступні проекти.

Перш за все, юридичне дослідження нового оператора газотранспортної системи України (ГТС) в рамках реалізації процедури відокремлення діяльності з транспортування газу ("Unbundling"). Успішна реалізація анбандлінгу дозволила Україні зберегти транзит газу з РФ до Європи і доходи від такого транзиту у розмірі більше 7 мільярдів доларів США. Я аналізував питання анбандлінгу та корпоративного права в цьому проекті. Мені приємно, що я зміг не тільки підтвердити загальну коректність проведення анбандлінгу, а й знайти певні недоліки, які в подальшому були виправлені оператором ГТС та державними органами. (проект є конфіденційним)

По-друге, варто відмітити мою важливу роль в роботі КПМГ у напрямі приватизації. У нашому відділі я був одним з людей, який брав активну участь у підготовці заявок КПМГ на обрання компанії радником у великій приватизації. Саме я готував заявку КПМГ на обрання радником з приватизації заводу "Більшовик", який став першим за 15 років об'єктом великої приватизації, успішно проданим нашою державою, брав участь у переговорах та укладанні договору з Фондом держмайна та підрядниками по цьому проекту. Також я брав участь в роботі КПМГ як радника з приватизації заводу "Електроважмаш" у Харкові. У складі великої команди я відвідував підприємство і відповідав за комунікацію з керівництвом заводу по юридичному напрямку.

Також я пишаюся тим, що ми внесли свою маленьку частку у нарощуванні видобутку газу в нашій державі. Ми здійснювали повне юридичне супроводження хорватської бурової компанії, яка здійснювала буріння свердловин для Укргазвидобування.

Насамкінець варто зазначити про мою участь у підготовці висновку експерта з українського права для розгляду справи у Стокгольмському арбітражі щодо позову міноритарних акціонерів АТ "Укрнафта" проти України. Вартість спору складала п'ять мільярдів доларів.

Щодо видатних проектів в Арцінгері, я хотів би відмітити наступні.

По-перше, це юридичне дослідження об'єктів відновлюваних джерел енергії, ВДЕ (як готових до будівництва, так і введених в експлуатацію), загальною потужністю понад 1200 МВт (десь одна восьма від загальних потужностей обєктів відновлюваної енергетики у нашій країні). Коли всі відповідні об’єкти генерації будуть введені в експлуатацію, це призведе до зменшення викидів вуглецю в нашій державі в обсязі приблизно 1,3 млн тонн CO2 на рік! І я гордий тим, що зміг зробити свій внесок у те, щоб наше з вами повітря стало трохи чистіше.

Сума інвестицій у зазначені вище об'єкти ВДЕ – більше 1,5 мільярдів євро.

Окремо хотів би відмітити, що я брав участь у юридичному дослідженні найбільшої вітрової електростанції в Україні (готової до будівництва) потужністю понад 790 МВт. Це трохи менше, ніж загальна встановлена потужність двох атомних блоків Рівненської АЕС ВВЕР 440/213 та ВВЕР440/213. По-друге, це комплексне юридичне супроводження найбільших українських асоціацій у сфері ВДЕ (ЄУЕА, УАВЕ, УВЕА) у конституційному провадженні щодо визнання неконституційними "зелених" тарифів в Україні. Ми підготували пояснення для Конституційного суду України щодо статусу та діяльності ВДЕ в Україні, а також позитивного впливу виробництва електроенергії з ВДЕ на довкілля та економіку України, тощо. Ми представили суддям вичерпні пояснення, чому стимулювання розвитку виробництва електроенергії з ВДЕ є конституційним, чим розвиток "зеленої" енергетики є вигідним як для економіки держави, так і для нашого суспільства загалом.

Окрім цього, досягненням я вважаю свою роботу у великій кількості cross-practice проектів – в судових спорах (представництво канадського інвестора у спорі про незаконне відключення його сонячної електростанції), арбітражах (спір щодо стягнення заборгованості із підрядника на підставі договору приєднання сонячних об'єктів до мережі за правилами МКАС), більш ніж 15 комплексних юридичних дослідженнях (від аналізу регуляторних та екологічних аспектів виробництва автомобільних акумуляторів, до аналізу діяльності великих агрохолдингів із земельним банком у тисячі гектарів), проектів кримінальної практики, пов'язаних з енергетикою, торгове право та право міжнародної торгівлі (надання юридичної підтримки іноземного газового трейдера з питань ведення бізнесу в Україні), тощо. Таким чином, за свою кар'єру я працював і продовжую працювати над проектами у всіх напрямках енергетики та природних ресурсів: ВДЕ, нафтогазовидобування, торгівля газом та електроенергією, екологічні питання, видобування корисних копалин.

У найближчий час я би хотів зосередитися на напрямках виробництва та транспортування водню та розвитку морських вітроелектростанцій.

Внесок у розвиток юридичної спільноти (інновації, розвиток етики, наукові праці, ініціативи по зміні НПА, експертна робота)

Одним з найбільших досягнень, яким я пишаюся, є співпраця з Асоціацією газовидобувних компаній України. Члени Асоціації видобувають 93% газу в Україні, створили 26 тисяч робочих місць та забезпечують 5% доходів держбюджету України.

Під час моєї роботи в КПМГ ми мали честь бути залученими до розробки Порядку оцінки заяв учасників на укладення угоди про розподіл продукції (УРП) та законопроекту щодо вдосконалення нормативно-правового регулювання УРП.

Метою підготовки Порядку оцінки заяв учасників на укладення УРП було закріплення правил щодо прозорого, незалежного та чесного оцінювання заяв учасників конкурсу на укладення УРП. Щодо законопроекту, то його метою є усунення недоліків та суперечностей в існуючому регулюванні УРП та спрощення процедури укладення угод, підвищення прозорості та об'єктивності такої процедури.

Порядок оцінки заяв учасників на укладення УРП поки не був затверджений. Проте, у випадку його прийняття він одразу підвищить прозорість та об'єктивність оцінювання заяв учасників. Наприклад, порядок передбачає запобіжні механізми для зловживання учасниками своїми правами; містить чіткий перелік кваліфікаційних вимог з максимальним відходом від суб'єктивних величин (конкретний розмір інвестицій, обсяг видобутку, рівень EBITDA учасника для оцінювання його фінансового стану, тощо); більш чіткі та конкретні вимоги до заявки на проведення конкурсу; зрозумілий порядок оцінювання учасників (більша роль для кількісних критеріїв, які можна чітко порахувати, прості та зрозумілі формули обрахунку та нарахування балів, тощо), і так далі.

Що стосується законопроекту щодо вдосконалення нормативно-правового регулювання УРП, то він став основою Проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо стимулювання розвитку нафтогазовидобувної галузі, реєстраційний номер 4344, який був поданий до Верховної Ради України (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=70380).

Мені приємно, що Європейська Бізнес Асоціація визначила цей законопроект одним з пріоритетних для прийняття на цій сесії Верховної ради (https://eba.com.ua/klyuchovi-zavdannya-vid-biznesu-do-parlamentu-2/).

У законопроекті 4344 відображені норми законопроекту щодо вдосконалення нормативно-правового регулювання УРП, які пропонував особисто я. Наприклад, заборона для представників держави-агресора брати участь у конкурсах на укладення УРП чи про поділ критеріїв визначення переможця конкурсу на кількісні та некількісні (з відданням переваги саме кількісним критеріям для більшої об'єктивності конкурсу).

Крім наведеного, я хотів би відмітити значну кількість статей, підготовлених мною (або в співавторстві з іншими колегами) як з енергетичної тематики, так і щодо інших питань.

Майже всі статті є практично орієнтованими та максимально корисними.

Так, мої статті про запровадження на законодавчому рівні в Україні стандартів із забезпечення прозорості у видобувних галузях (EITI) (https://biz.nv.ua/ukr/experts/naftohazovij-rinok-ukrajini-krok-do-prozorosti-2506586.html) та щодо "легалізації" видобування бурштину (https://www.epravda.com.ua/columns/2019/11/27/654144/) стали одними з перших матеріалів з відповідних тем, які, з одного боку, надали фаховий юридичний аналіз запропонованим змінам, з іншого – були викладені простою та зрозумілою мовою, що допомогло розширити коло читачів.

Щодо "легалізації" видобування бурштину я також брав участь в ефірі Радіо НВ, де виступав експертом з відповідного питання (https://www.youtube.com/watch?v=wYN5x7sxEJo).

А щодо моєї статті з приводу регулювання діяльності представництв іноземних компаній в Україні (http://www.sbr.in.ua/?p=3946), то до мене зверталося декілька колег з інших компаній (як колеги по консалтингу, та і інхауси), які дякували за цю статтю: вона дала їм відповіді на багато їх питань та допомогла краще розібратися з регулюванням діяльності іноземних представництв в Україні.

Ну і, звичайно, я не хотів би забути про інші статті з енергетичної тематики, які допомогли як колегам по юридичній професії, та і неюристам зрозуміти проблематику газорозподільчих мереж у нашій державі (і мені приємно, що цю статтю коментував навіть директор Оператора ГТС України – https://www.facebook.com/dmytro.melnik.3/posts/2199731633668463 ), проблем у видобуванні природного газу (https://www.epravda.com.ua/columns/2019/01/31/644770/#comments ), такого явища, як "сплячі ліцензії" (https://www.epravda.com.ua/columns/2019/08/21/650828/ ) та проблем в регулюванні УРП (https://www.epravda.com.ua/columns/2019/07/23/649882/), тощо.

На завершення варто зазначити, що я охоче надаю коментарі фаховим виданням щодо питань енергетики, екології та користування надрами – наприклад, я надавав свій коментар щодо оскарження рішень РНБО про введення санкцій щодо надрокористувачів (https://nadra.info/2021/09/holders-of-special-permits-against-the-president-subsoil-users-massively-challenge-the-sanctions-of-the-national-security-and-defense-council/?fbclid=IwAR1rskdQitFnzPk2dLp1ypOAJU1Wskm0v0-GPMGodGAdYfs0U1v7wvEr4UE ).

Громадські ініціативи (співпраця з NGO)

Я із задоволенням співпрацюю з різноманітними NGO.

Наприклад, нещодавно я прочитав лекцію для Київського молодіжного центру щодо трудових прав та договірних відносин (https://www.youtube.com/watch?v=U0DYOk3NdBs).

У своїй лекції я зосередився на основних питаннях, які турбують працівників: плюси та мінуси офіційного працевлаштування; як захистити себе від неадекватних дій роботодавця; як оформити відносини на фрілансі. Я доступною мовою розкрив зазначені питання та навів практичні поради для працівників. З фідбеків слухачів я зробив висновок, що матеріал їм сподобався.

Також варто згадати про мою участь у Student Workshop: Legal career 1.0, організованому для студентів Західноукраїнського Національного університету (https://www.facebook.com/polina.marchenko.52/posts/2347204968745920). Під час своєї лекції я поділився з майбутніми колегами власним досвідом побудови юридичної кар'єри, відповів на питання студентів та надав практичні поради, які, як я сподіваюся, допоможуть їм при працевлаштуванні. Також я брав участь у заході Асоціації випускників юрфаку КНУ, де мав за честь поспілкуватися зі студентами щодо юридичної професії загалом та роботі у "великій четвірці" зокрема (https://www.facebook.com/events/413810305959902/?active_tab=about).

Схожий захід організовувався Лігою студентів АПУ, де я розповідав про побудову кар'єри у "великій четвірці" та відповідав на питання студентів (https://www.facebook.com/events/1030264627177723/?active_tab=about).

Окрім цього, я завжди радий поділитися своїм досвідом роботи в NGO та поспілкуватися з профільними ЗМІ щодо питань громадської діяльності та юридичної освіти. Наприклад, два роки тому в інтерв'ю юридичному онлайн-виданню Lойер я якраз і розповів про свій досвід роботи в Лізі студентів АПУ, створення Комітету суспільної ініціативи Ліги студентів АПУ, мій погляд на співпрацю громадських організацій з державою та стан сучасної юридичної освіти в нашій державі (https://loyer.com.ua/uk/dmitro-melnik-pro-nalagodzhennya-komunikatsiyi-mizh-studentami-i-vladoyu-ta-progalini-yuridichnoyi-osviti/?fbclid=IwAR05b_eqwjhIZ_IoS8lA0o7qCN1VWR2LvQ1iqbiM6yxT_uBqAp4WrqwVeWg).

Також, наскільки дозволяє робочий графік, намагаюся відвідувати заходи Європейської Бізнес Асоціації та Американської торговельної палати в Україні (https://www.facebook.com/ChamberUkraine/photos/a.495764277805/10157005711542806/).

Таким чином, моя діяльність вже давно, тією чи іншою мірою, пов'язана з NGO: будучи студентом, я присвятив багато часу діяльності в Лізі студентів АПУ, а ставши юристом, я вже намагаюся долучатися до діяльності NGO вже як людина, яка може допомогти таким організаціям.

Pro bono

Серед таких проектів я хотів би виділити чотири проекти.

По-перше, я був юристом на громадських засадах під час виборів київського міського голови.

Це був цікавий досвід. З одного боку, я подивився, як працює "виборча машина" вживу, як організований виборчий процес в нашій державі. З іншого, мені приємно, що я особисто зумів попередити та зупинити декілька порушень виборчого законодавства, що допомогло забезпечити вільне та справедливе волевиявлення киян. По-третє, у мене був цікавий досвід комунікації як з членами виборчих комісій, з представниками правоохоронних органів, так і з виборцями, що, як мені здається, в декількох випадках допомогло мені під час моєї кар'єри.

По-друге, в КПМГ ми допомагали на громадських засадах представництву Міжнародного Комітету Червоного Хреста в Україні (ця інформація є конфіденційною).

Для мене було честю надавати юридичні консультації організації, метою якої є сприяння дотриманню міжнародного гуманітарного права і допомога жертвам військових та інших конфліктів.

По-третє, я брав участь в підготовці огляду Світового Банку "Doing Business", де робив огляд окремих аспектів законодавства України в сфері ведення бізнесу (https://www.doingbusiness.org/content/dam/doingBusiness/media/Annual-Reports/English/DB2019-report_web-version.pdf)/

По-четверте, в Арцінгері я долучився до підготовки Огляду вітроенергетичного ринку за 2020 рік (українською та англійською мовами), який був підготовлений разом з Українською вітроенергетичною асоціацією, УВЕА (https://www.facebook.com/ukrwindenergyassociation/posts/2457891217678943) (https://spain.mfa.gov.ua/storage/app/sites/72/uwea-2020.pdf ).

Вже 12 років поспіль УВЕА видає двомовний щорічний Огляд вітроенергетичного ринку.

Даний документ є основним аналітичним матеріалом на українському ринку вітрової енергетики. Саме він є дороговказом на українському вітроенергетичному ринку для вітчизняних та міжнародних енергетиків та інвесторів.

Відповідний Огляд містить як вже звичні розділи щодо сучасних та майбутніх тенденцій розвитку національного вітроенергетичного сектору, сектору ВДЕ та електроенергетичного балансу, так і нові розділи, присвячені впливу пандемії COVID-19 на вітроенергетичні проєкти в Україні та світі, особливий розділ, присвячений перспективам розвитку офшорної вітроенергетики в Україні, тощо.

Ми з колегами з Арцінгер зосередили свою увагу саме на юридичних аспектах відповідного огляду. Ми розкрили питання конституційного провадження щодо визнання “зелених” тарифів неконституційними, у якому, як я вже зазначав, ми надаємо комплексну юридичну підтримку найбільшим асоціаціям України у сфері ВДЕ. Окрім цього, ми проаналізували законодавство України та підзаконні нормативно-правові акти які були прийняті у 2020 році і які регулюють роботу як енергетичного ринку загалом, так і ринку вітрової енергетики зокрема, навели їх коротку характеристику. Також ми зазначили та навели коротку характеристику нормативно-правових актів у сфері енергетики, які планувалися до прийняття у 2021 році.

Інші досягнення, які варті відзнаки

Мені приємно усвідомлювати, що вже починаючи зі шкільної лави я маю досягнення, якими можна пишатися.

Звичайно, це не досягнення, які змінили світ або хоча б хід історії Української держави. Але їх цінність полягає у іншому. Вони допомогли мені усвідомити, що я можу досягати поставлених цілей і, якщо докладати зусиль, я зможу добитися того, чого захочу.

Так, ще в школі я неодноразово ставав призером всеукраїнських турнірів (два рази з історії, один – з права, який проводився у Севастополі), був стипендіатом Харківської міської ради, закінчив навчання в гімназії із золотою медаллю. У 2012 році був визнаний найкращим учнем Фрунзенського (зараз – Немишлянського) району міста Харкова.

Вже в університеті брав участь у діяльності студентського парламенту юридичного факультету, відвідував різноманітні конференції.

Проте, найголовнішим своїм досягненням я вважаю свою діяльність в Лізі студентів АПУ. За час такої діяльності я був просто учасником лігівських заходів, активістом київського осередку, першим головою Комітету суспільної ініціативи Ліги студентів АПУ та заступником Голови Ліги. Я пишаюся тим, що отримав звання "Почесний лігівець Ліги Студентів АПУ".

За час моєї роботи в Лізі студентів АПУ ми провели більше десятка заходів, учасниками яких стали більше півтисячі студентів.

Ми проводили заходи, присвячені податковій реформі (https://www.facebook.com/committeeleagueuba/photos/322205101237163 ) та реформі Антимонопольного комітету України (https://www.facebook.com/events/184494521886841/?active_tab=discussion), проводили зустріч з керівником Національної поліції України (https://www.facebook.com/events/132308537160967/?active_tab=discussion) та дискутували щодо повернення бюджетних коштів, незаконно виведених з України (https://www.facebook.com/events/1592261297760278/?active_tab=discussion), тощо.

Проте, найголовнішими заходами, вінцем нашої спільної "лігівської корони", стали Всеукраїнські школи майбутнього парламентаря (https://ipn.cdu.edu.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=342:2015-05-06-06-38-57&catid=1:latest-news&Itemid=2 , https://www.facebook.com/events/632728486869297/?acontext=%7B%22event_action_history%22%3A[%7B%22surface%22%3A%22page%22%7D]%7D , https://www.facebook.com/events/1832039293692474/?acontext=%7B%22event_action_history%22%3A[%7B%22surface%22%3A%22page%22%7D]%7D ).

Ми довели, що студентська організація може організовувати заходи найвищого рівня: проводити їх в приміщенні Київської міської ради в самому центрі Києва, запрошувати в якості спікерів народних депутатів України, представників Адміністрація Президента України, суддів Конституційного суду України, Директора Національного антикорупційного бюро України, і т.д.

Ми довели всім, що студенти можуть створити ефективну команду, яка може досягати найвищих цілей (https://www.facebook.com/oleksii.borys/posts/1582530685142510). І цим я дійсно пишаюся.

Скановані копії підтвердження освіти (посилання, посилання)

Рекомендації Номінанта від ВНЗ, компаній та організацій (посилання, посилання, посилання, посилання, посилання, посилання, посилання, посилання, посилання, посилання)

НАГАДАТИ ПАРОЛЬ